تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۴۱۹۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بدترین ریزش قیمت مس در ۱۳ سال گذشته با وجود چشم‌انداز مثبت

‌می‌متالز - قیمت مس در هفته گذشته به یک قدمی کانال ۱۱ هزار دلار رسید و رکود تاریخی جدیدی به ثبت رساند ولی پس از آن سنگین‌ترین ریزش طی ۱۳ سال گذشته را تجربه کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد فعالان بازار‌های جهانی از این ریزش وحشت کرده‌اند ولی چینی‌ها همچنان با شدت در حال خرید و ذخیره‌سازی مس هستند.

به گزارش می‌متالز، فلز مس در معاملات هفته گذشته به یک قدمی سطح ۱۱ هزار دلار رسید ولی با قوت گرفتن احتمال رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو سنگین‌ترین ریزش قیمت طی دو روز در طول ۱۳ سال گذشته را تجربه کرد. با وجود این ریزش مس معاملات هفتگی خود را در سطحی بالاتر از ۱۰۳۰۰ دلار به پایان رساند ولی ریزش کم سابقه قیمت مس منجر به وحشت بسیاری از فعالان این بازار شد.

بدترین ریزش قیمت مس در ۱۳ سال گذشته با وجود چشم‌انداز مثبت

آیا روند نزولی قیمت مس در هفته آینده نیز ادامه دار است؟ تا چند روز قبل پیش‌بینی‌های مثبت زیادی از قیمت مس در کوتاه مدت عنوان می‌شد و مس موفق به شکست سقف تاریخی خود در محدوده ۱۰۷۰۰ دلار شد ولی گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد برخی از فعالان بازار از ریزش سنگین هفته گذشته ترسیده‌اند و نسبت به ادامه روند صعودی مطمئن نیستند. با این حال هنوز شاخص‌ها به نفع ادامه روند صعودی قیمت مس در هفته‌های آینده است.

بدترین ریزش قیمت مس در ۱۳ سال گذشته با وجود چشم‌انداز مثبت

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد چین در حال خرید گسترده و ذخیره‌سازی فلز مس است. در سال‌های گذشته چین در این فصل خرید را کاهش می‌داد و از ذخایر مس خود استفاده می‌کرد ولی امسال چینی‌ها سطح ذخایر خود را به شدت افزایش داده‌اند و همچنان در حال خرید مس هستند. ذخایر مس چین هر ماه رکورد تاریخی بالاتری را به ثبت می‌رساند. آنها حتی در هفته گذشته و با وجود اخبار منفی در بازار مس نیز خریدار بزرگ این فلز بودند.

اندوراند یکی از فعالان بنام حوزه فلزات با اشاره به این داده‌ها پیش‌بینی کرد قیمت مس تا سطح ۴۰ هزار دلار در هر تن افزایش پیدا می‌کند. این فعال بازار معتقد است تقاضای فزاینده برای مس با کاهش ذخایر جهانی همراه می‌شود و مس در طول سال‌های پیش‌رو به سطوح باورنکردنی می‌رسد. گزارش‌های مختلف از منابعی مانند آژانس بین‌المللی انرژی نیز تأیید می‌کند با وجود ثابت ماندن عرضه مس در سال‌های آینده تقاضا افزایش می‌یابد. همین پیش‌بینی‌ها با افزایش قیمت مس در هفته‌های گذشته همراه بود با این حال ریسک افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو منجر به سنگین‌ترین ریزش در بازار مس طی ۱۳ سال گذشته شد.

برخی از فعالان بازار مس معتقدند قیمت این فلز در معاملات هفته پیش‌رو در سطح بالاتر از ۱۰ هزار دلار باقی می‌ماند، به خصوص اگر روند خرید چینی‌ها ادامه‌دار باشد ولی برخی از فعالان بازار از احتمال کاهش قیمت مس به سطح کمتر از ۱۰ هزار دلار برای هفته‌های پیش‌رو خبر می‌دهند. با این حال ریزش سنگین مس در هفته گذشته فعالان بازار را وحشت‌زده کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد