تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۴۲۳۴۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
/بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت/

خروج ۵ خودرو غیراستاندارد از چرخه تولید در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - دولت سیزدهم در حالی در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که طی این ۳۴ ماه فعالیت، با سرلوحه قرار دادن بند اول فرمان هشت‌بندی رئیس‌جمهور شهید و در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر کیفیت خودروها، پنج خودرو از چرخه تولید حذف و برنامه‌ریزی برای تولید محصولات جدید بر پایه پلتفرم‌های جدید آغاز شده است.

به گزارش می‌متالز، نگاه دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف، با تکیه بر تفکر انقلاب اسلامی بوده و این تفکر در بسیاری از حوزه‌ها منجر به پیشرفت‌های مؤثر بوده و در بسیاری از شاخص‌ها، نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشته است.

سخنگوی دولت سیزدهم در این رابطه معتقد است که این دولت همواره گفتمان انقلاب را بر اساس قانون اساسی و منویات رهبر معظم انقلاب دنبال کرده است. موضوع کیفیت خودرو از جمله مسائلی بود که مورد انتقاد مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و بر افزایش و ارتقا کیفیت تاکید داشته‌اند.

ایشان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ در دیداری که با جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسوولان اقتصادی داشتند، ضمن انتقاد از کیفیت خودرو‌ها فرمودند: "ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند. "

بر همین اساس، دولت سیزدهم عزم خود برای ارتقاء کیفیت محصولات خود جزم کرد و این موضوع را در دستور کار قرار داد. بر همین اساس در بازدید سرزده‌ای که رئیس‌جمهور شهید در اسفندماه همان سال از خودروسازان بزرگ کشور داشت، ایشان فرمان هشت‌بندی در حوزه صنعت خودرو صادر کرد.

در تبصره پ بند ۱ این فرمان که به موضوع تولید خودرو اشاره دارد، سید ابراهیم رئیسی فرمان داد که "حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند. "

خروج ۵ خودرو‌های غیراستاندارد از چرخه تولید

پس از توقف تولید پژو ۴۰۵ در خردادماه سال ۱۳۹۹ و توقف نسخه تاکسی دوگانه‌سوز آن در سال ۱۴۰۰، به صورت محدود نسخه SLX آن در سال ۱۴۰۱ هم تولید و سپس در این سال متوقف شد.

با تاکید دولت سیزدهم بر خروج خودرو‌های با پلتفرم قدیمی و غیراستاندارد، در سال ۱۴۰۱ نوبت به دیگر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا رسید؛ مهرماه سال ۱۴۰۱ بود که پایان تولید دو خودروی پژو ۴۰۵ (همه نسخه‌ها) و سمند به صورت رسمی اعلام شد و این دو محصول با صفر شدن خودرو‌های ناقص در گروه صنعتی ایران خودرو، از سبد محصولات این شرکت خارج شد.

از سوی برای دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا)، اوایل سال ۱۴۰۱ بود که سازمان ملی استاندارد دستور توقف تولید سه محصول سایپا شامل تیبا، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرد. توقف تولید این سه خودرو به سبب فاقد استاندارد‌های ایمنی ۸۵گانه و... در دستور کار قرار گرفت.

در نهایت آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ بود که این گروه خودروسازی تاکید و اعلام کرد که پس از انجام شماره‌گذاری و تحویل تعهدات باقی‌مانده (حدود ۷۰۰۰ دستگاه در آن مقطع زمانی)، متوقف خواهد شد.

با توقف تولید این خودروها، به تاکید دولت و شخص شهید ابراهیم رئیسی، فرآیند طراحی و تولید خودرو‌های جدید بر پایه پلتفرم‌های جدید و مطابق با استاندارد‌های روز دنیا کلید خورد.

از جمله این محصولات جدید می‌توان به وانت آریسان ۲ (با موتور و شاسی جدید)، رانا اتوماتیک، تارا، هایما s۸، شاهین، سهند، اطلس و... اشاره کرد که اکثریت طی این مدت در سبد محصولات خودروسازان جای گرفته است.

بر این اساس می‌توان تاکید بر خروج خودرو‌های غیراستاندارد و تولید خودرو‌های با کیفیت را یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم با راهبری و تاکید شهید سیدابراهیم رئیسی در دوران خدمت قریب به ۳۴ ماه ایشان دانست.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد