تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۲۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

همکاری بخش خصوصی با بانک مرکزی برای تدوین جزئیات تالار ارز اشخاص

‌می‌متالز - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از همکاری بخش خصوصی با بانک مرکزی برای تدوین جزئیات تالار ارز اشخاص خبر داد.

به گزارش می‌متالز، اواخر اردیبهشت‌ماه بانک مرکزی اعلام کرد که با هدف تسریع در رفع تعهد ارزی و برگشت ارز صادرکنندگان خرد بخش خصوصی و در راستای عمق‌بخشی به بازار رسمی ارز در راستای سیاست تثبیت ارزی، تصمیم گرفته است با همکاری وزارت صمت، تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی کند.

با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند. بانک مرکزی نیز در این بستر رسمی به عنوان ناظر و رگولاتور حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ثبات قیمت در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد کرد.

در این رابطه حسین پیرموذن، با بیان اینکه بیشتر صادرکنندگان از سال ۱۳۹۷ تاکنون درگیر بحث رفع تعهد ارزی هستند، تصریح کرد: در جلسه اخیر بخش خصوصی با رئیس کل بانک مرکزی این موضوع مطرح شد که برای رفع تعهد ارزی ۸ تا ۹ میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و زودبازده، یک بازار جدید راه‌اندازی شود.

به گفته وی این بنگاه‌ها قیمت مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه می‌کنند، اما بازگشت ارز آنها بر اساس نرخ ارز نیماست که بانک مرکزی تعیین کرده است.

پیرموذن ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی برای نزدیک شدن نرخ ارز نیما به نرخ بازار، تصمیم گرفته یک بازار جدید برای این صادرکنندگان ایجاد کند. بخش خصوصی هم معتقد است این تصمیم از وضعیت فعلی بهتر است.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران قرار است تیم مشترکی از بخش خصوصی و بانک مرکزی، جزئیات این بازار را تدوین کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده