تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۴۲۵۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره انجمن مس ایران عنوان کرد:

معادن کشور قبرستان ماشین‌آلات معدنی است/ استخراج پرهزینه داخلی نسبت به دیگر کشور‌ها

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن مس ایران گفت:به دلیل سن بالا و خرابی و نبود قطعات یدکی و مصرف سوخت بالا، علاوه بر بالا رفتن هزینه‌های استخراجی، معادن کشور تبدیل به قبرستان ماشین‌آلات معدنی شده است.

به گزارش می‌متالز، سیدحجت زینلی، عضو هیات مدیره انجمن مس ایران در رابطه با وضعیت فعلی ماشین‌آلات معدنی در کشور گفت: نیاز معادن کشور به ماشین‌آلات معدنی برای بهره‌برداری بسیار بالا است و وضعیت ماشین‌آلات کنونی کشور بسیار مستهلک است و در شرایط تحریمی و نبود نمایندگی بسیاری از قطعات یدکی به سختی و به صورت تقلبی تامین می‌شود و به دلیل سن بالای این ماشین‌آلات مصرف سوخت بالایی را نیز در پی دارد و به نوعی معادن کشور تبدیل به قبرستان ماشین‌آلات معدنی شده است و این دلایل باعث شده است هزینه استخراج معادن ایران در قیاس با کشور‌های دیگر از استاندارد جهانی بالاتر باشد و معادن کوچک با زیان زیاد و در برخی مواقع با تعطیلی مواجه شود. برآورد دقیقی از نیاز ماشین‌آلات معادن کشور وجود ندارد و اعداد اعلامی دقیق نیست و نیاز به بررسی زیادی در این حوزه مهم دارد.

وی افزود: در سال‌های آینده به دلیل کار‌های اکتشافی زیاد به ماشین‌آلات معدنی به روز دنیا احتیاج داریم و طبق برنامه هفتم توسعه بخش معدن باید ۱۳ درصد رشد داشته باشد و برای تحقق این رشد نیازمند به ماشین‌آلات معدنی جدید است و با وضعیت کنونی این امر امکان پذیر نیست و باید دولت راه کار مناسبی را در این زمینه اتخاذ کند. در سنوات گذشته محدودیت‌ها بسیار گسترده‌تر بود و در دو سه سال گذشته برخی از موانع رفع شده است ولی کافی نیست. عمده تولید داخل ماشین‌آلات معدنی راه سازی در کشور است و این تعداد تولید با تناژ پایین جوابگوی معادن نیست.

زینلی در پایان با اشاره به کم شدن برخی از محدودیت‌ها در واردات ماشین‌آلات معدنی گفت: در سال‌های گذشته وزارت صمت امکان واردات ماشین‌آلات معدنی را با عمر ۱۰ سال را با پروانه معادن یا ظرفیت بهره‌برداری صادر می‌کرد و در یک سال گذشته این محدودیت‌ها کمتر شده است و می‌توان ماشین‌آلات معدنی زیر ۵ سال را بدون محدودیت و با تعداد دلخواه وارد کرد ولی امکان فروش این ماشین‌آلات تا چندین سال وجود ندارد. حال با توجه به رفع محدودیت‌ها در بخش ماشین‌آلات حفاری محدودیت‌ها پابرجا است و باید یک دستگاه حفاری در داخل خریداری کنند تا بتوانند یک دستگاه حفاری وارد کنند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده