تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۴۲۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد

اقتصاد چین در لبه پرتگاه قرار دارد

‌می‌متالز - رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه جدیدی با مجله تایم که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد: قدرت و نفوذ جهانی اقتصاد چین رو به کاهش گذاشته و آینده آن با جمعیت بسیار مسن، چندان مساعد نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله تایم با اشاره به اینکه همه در مورد قدرت بالای اقتصادی صحبت می‌کنند، ارزیابی تیره‌تری از آینده اقتصادی چین ارائه کرد. چین یکی از رقبای اصلی آمریکا درصحنه جهانی است. روابط دو کشور مملو از تنش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی است که می‌تواند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد.

بایدن به تایم گفت که این کشور جمعیتی دارد که به‌طور قابل‌توجهی مسن‌تر از اکثریت قریب به‌اتفاق جوانان در اروپا هستند، یعنی برای کار کردن خیلی مسن به شمار می‌روند. در این شرایط چطور اقتصاد قرار است رشد کند؟ چین اقتصادی دارد که در آستانه (لبه پرتگاه) قرارگرفته است.

بایدن همچنین در مورد تداوم قدرت طرح کمربند و جاده چین، مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی در سراسر جهان باهدف گسترش نفوذ جهانی چین، ابراز تردید کرد.

او گفت که طرح کمربند و جاده به یک «ابتکار مزاحم» تبدیل‌شده است و این ایده را رد کرد که در کمک به چین برای «نفوذ» در سطح جهانی و رقابت بانفوذ آمریکا و روسیه موفق بوده است.

اگرچه رشد اقتصادی چین برای سال‌ها رونق داشت؛ اما از زمان همه‌گیری کرونا به‌شدت کند شده است. حتی زمانی که بقیه جهان پس از بیماری و رکود بهبود یافتند، اقتصاد چین به دلیل سیاست‌های صفر کووید، با مشکل مواجه شد.

درحالی‌که اقتصاد چین همچنان در حال رشد است، سال گذشته این کشور با کاهش قیمت‌ها، از دست دادن اعتماد مصرف‌کننده و بحران املاک و مستغلات که با کاهش قیمت مسکن و فروش خود را نمایان ساخت، دست‌وپنجه نرم کرد. رکود اقتصادی چین حتی باعث ایجاد نگرانی در آمریکا شده است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده