تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۴۲۸۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در چهارمین تالار گفت‌وگوی معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی صورت گرفت؛

تبیین و تشریح مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد کارکنان فولاد مبارکه

‌می‌متالز - در چهارمین تالار گفت‌وگوی معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی که روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه برگزار شد، موضوع مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد کارکنان در پنل تخصصی با حضور معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل، مدیر امور نهاد‌ها و ذی‌نفعان مالی، رئیس خدمات مالیاتی و بالغ‌بر ۲۵۰ نفر از کارکنان واحد‌های مختلف شرکت تشریح شد.

به گزارش می‌متالز، در این جلسه که به‌منظور آگاهی‌بخشی، شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌های کارکنان در تاریخ ۳۰/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ در محل سالن همایش مرکز تحقیقات برگزار شد، رئیس خدمات مالیاتی شرکت درباره قانون مالیات حقوق کارکنان گفت: مطابق با ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی در ایران برحسب مدت یا کار انجام‌شده به‌طور نقدی یا غیرنقدی تحصیل می‌کنند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

علی‌اکبر شیروانی افزود: مطابق با ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق دریافتی افرادی که از یک یا چند منبع درآمد اخذ می‌کنند، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه مطابق با بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه کل کشور ۱۴۰۳، مجموع درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، پاداش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به‌صورت نقدی و غیر نقدی از یک یا چند منبع در بخش دولتی و یا غیردولتی تحصیل می‌نمایند، مشمول مالیات خواهد بود.

وی همچنین در خصوص نحوه کسر و پرداخت مالیات‌های مذکور افزود: مطابق با ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم، پرداخت‌کنندگان حقوق مکلف‌اند مالیات متعلق را طبق مقررات این قانون محاسبه، کسر و تا پایان ماه بعد، ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند.

رئیس خدمات مالیاتی درباره میزان معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۳ بیان کرد: مطابق قانون بودجه امسال، تا مبلغ یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال در سال (معادل ۱۲۰ میلیون ریال در ماه) معاف، از مبلغ یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال در سال (معادل مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال تا ۱۶۵ ریال در ماه) با نرخ ۱۰ درصد، از مبلغ یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال تا ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال در سال (معادل مبلغ ۱۶۵ ریال تا ۲۷۰ ریال در ماه) با نرخ ۱۵ درصد، از مبلغ ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال تا مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در سال (معادل مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال تا ۴۰۰ میلیون ریال در ماه) با نرخ ۲۰ درصد و بالاتر از مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون در سال (معادل ۴۰۰ میلیون ریال و بالاتر در ماه) با نرخ ۳۰ درصد محاسبه می‌گردد.

وی ادامه داد: ابتدا میزان معافیت مشخص‌شده در قانون به‌صورت ماهانه مشخص و سپس قسمت مشمول مالیات حقوق روی پلکان مالیات حقوق محاسبه و در ادامه سایر پاداش‌ها روی پلکان محاسبه و مالیات کارکنان مشخص می‌شود.

در ادامه این جلسه، مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه و نمایش مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد در فیش حقوقی گفت: همکاران محترم از اردیبهشت‌ماه در فیش حقوقی خود نمایش پاداش را به‌صورت مبلغ ناخالص پاداش، مالیات متعلقه و مبلغ خالص پاداش مشاهده می‌کنند.

قانون‌گذار با اضافه کردن مواردی در قانون بودجه سنواتی از سال ۱۴۰۱ پاداش کارکنان را مشمول مالیات نمود.

پس از آن، مدیر امور نهاد‌ها و ذی‌نفعان مالی تصریح کرد: ازآنجاکه مالیات حقوق جزو تکالیف قانونی است، شرکت فولاد مبارکه موظف به اجرای قانون است؛ اما همیشه طی سالیان اخیر همکاران ما به دنبال آن بوده‌اند تا از بیشترین میزان معافیت‌های مالیاتی جهت کاهش مالیات کارکنان مبتنی بر قوانین استفاده کنند.

سیدعلی پزشک درباره عدم شمولیت مالیات به پاداش طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ بیان داشت: به استناد قوانین مختلف و با بررسی‌های صورت‌ گرفته و آرای صادرشده در دیوان عدالت اداری و همچنین پیرو قوانین و آرایی که در فروردین‌ماه سال ۹۸ صادر شد، طی بررسی‌های صورت‌گرفته کلیه پاداش‌های پرداختی به استناد قوانین مالیاتی به صفحه دوم پرفراژ منتقل و معاف از مالیات شده است.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه تنها شرکتی بود که در ایران توانست از این موضوع استفاده کند و طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ کارکنان را از مالیات مربوط به پاداش معاف کند و مستندات این پرونده سنگین به نفع شرکت تأیید شد؛ اما قانون‌گذار با اضافه کردن مواردی در قانون بودجه سنواتی از سال ۱۴۰۱ مشمول مالیات نمود.

پزشک در ادامه بیان داشت: با اضافه شدن این موارد به قانون بودجه سنواتی که قانون مؤخره است، کلیه پرداختی به کارکنان به‌جز موارد مشخص‌شده در قانون مشمول مالیات می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به تفکیک واریزی‌ها و انتقال برخی از موارد به باساکارت، گفت: مطابق قانون، پرداختی‌های غیرنقدی مشمول معافیت دو دوازدهم می‌شوند که باتوجه‌به استفاده از این معافیت و تفکیک آن از حقوق، تصمیم بر این شد که مبالغ غیرنقدی در کارت خرید جهت استفاده بهتر و کاهش مشکلات کارکنان واریز شود و باتوجه‌به اینکه ماهیت این واریزی‌ها غیرنقدی است، تنها امکان خرید را دارند.

این گزارش حاکی است در خاتمه این جلسه معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی ضمن تشکر از زحمات کارکنان در خلق ارزش و کسب افتخارات در تولید و سایر حوزه‌های شرکت به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در حوزه مالیات تکلیفی پرداخت و گفت: نگاه فولاد مبارکه به کارکنان در حوزه‌های مختلف، حمایتی است و تلاش مدیران سازمان بر این است که کارکنان کمترین چالش را در حوزه‌های مختلف نیروی انسانی داشته باشند.

گفتنی است پیرو برگزاری این تالار گفتگو، بهزاد کمال‌پور مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل شرکت، روز دوشنبه ۷ خرداد ضمن حضور در برنامه رادیوفولاد به تشریح موضوعات مطرح‌شده در تالار گفتگو پرداخت و در این برنامه زنده رادیویی پاسخ‌گوی سوالات کارکنان بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده