تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۴۲۹۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

پایان کش و قوس‌های مالکیتی در فولاد ازنا/ مصوبه سفر اجرا شد

‌می‌متالز - ساخت کارخانه فولاد و ذوب آهن در شهرستان ازنا با ارزش روز بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بیش از ۲ دهه طول کشیده و به دلیل مشکلات سرمایه‌گذار بلاتکلیف مانده است که اکنون با تصمیم استاندار جدید و اجرای مصوبه سفر رییس‌جمهور شهید، گام نخست در راستای تعیین تکلیف این طرح با ارزش برداشته شد.

به گزارش می‌متالز، فولاد ازنا سال ۸۴ پس از سه سال از صدور مجوز اولیه، کلنگ‌زنی شد تا به گفته مسوولان وقت، با اشتغال حدود ۲ هزار نفر و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

طرحی که قرار بود دهه ۸۰ بهره‌برداری شود امروز با گذشت حدود ۲ دهه همچنان در حال احداث و تجهیز است و مشکلات حقوقی و مالی سرمایه‌گذار آن در روند اجرای طرح خلل ایجاد کرده بود.

علاوه بر تاثیر بسزای این طرح در رونق اقتصادی و اشتغال لرستان، ایران سالانه ۶ میلیون تن ورق فولادی را وارد می‌کند که با شرایط تحریم، هزینه‌های هنگفتی را روی دست کشور می‌گذارد و با توجه به اینکه مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا توانایی تولید ۲ میلیون تن ورق فولادی را در سال دارد، افتتاح این کارخانه گام مهمی در راستای قطع وابستگی به خارج و رونق اقتصاد مقاومتی خواهد بود که در گام بعدی، ارتقای سطح کیفی محصولات ایرانی از جمله خودروسازی و صنایع نفت و گاز را در پی خواهد داشت.

طرحی با ۱۸۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی و مشکلات قضایی سرمایه‌گذار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان در این خصوص می‌گوید: فولاد و ذوب آهن ازنا از طرح‌های دارای مصوبه سفر سال ۱۴۰۰ رییس‌جمهور شهید به استان است مبنی بر اینکه وزارت صمت با همکاری استانداری و دادگستری، نسبت به رفع مشکل حقوقی اقدام کند یا این واحد با تغییر سرمایه‌گذار و تامین منابع مالی از سوی بانک صنعت و معدن بهره‌برداری شود.

بهمن جعفری افزود: سال ۸۵ میزان ۱۸۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی برای این طرح تعیین و در سفر هیات دولت وقت تصویب و مقرر شد تمدید و افزایش دوران مشارکت و نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی این طرح نیز بررسی شود.

وی اظهار داشت: فولاد ازنا بزرگترین طرح صنعتی استان و مالک آن هم اکنون در مراجع قضایی درگیر مسایل حقوقی است که البته مرتبط با این طرح نیستند، اما این مشکلات در روند ادامه طرح فولاد ازنا و تامین مالی آن توسط سرمایه‌گذار تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته شرکت‌های بزرگ فولادی کشور مانند فولاد مبارکه به این طرح ورود پیدا کرده‌اند، اما مالک با واگذاری این مجموعه موافقت نکرده و هم اکنون نیز تا حدودی بلاتکلیف است.

جعفری یادآور شد: در راستای حل این مهم و مصوبه سفر دولت، جلسه‌ای با حضور رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده شهرستان و مالک در دفتر وزیر صمت و متعاقب آن جلسه‌ای در دادستانی تهران برگزار و مقرر شد به سرمایه‌گذار فرصتی داده شود تا پس از رهایی از زندان، در راستای تامین منابع مالی اقدام و طرح را تکمیل کند.

وی اضافه کرد: بانک صنعت و معدن نیز اعلام کرد در صورت عدم اجرای این تعهد، نسبت به صدور اجراییه و تملک طرح اقدام می‌کند که سرمایه‌گذار در جریان برگزاری جلسه ستاد تسهیل خواستار توقف عملیات اجرایی بانک، تمدید دوران مشارکت و تامین منابع مالی و این مهم مصوب و به ستاد تسهیل ملی ارسال شد، اما سرمایه‌گذار در نهایت روش تامین مالی را پیشنهاد نداد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: مشکل حقوقی سرمایه‌گذار فولاد ازنا مربوط به ۲ پروژه در تهران بوده، اما این فرد به تعهدات خود در قبال فولاد ازنا هم عمل نکرده است.

پرداخت ۱۷۳ میلیون دلار تسهیلات ارزی و عدم اجرای تعهدات سرمایه‌گذار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: در جلسات ستاد تسهیل سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مصوباتی برای فولاد و ذوب آهن ازنا تصویب شد تا سرمایه‌گذار نسبت به روش‌های تامین مالی اقدام یا مالک آن نقدینگی را تزریق و یا سرمایه‌گذار معرفی کند.

جعفری گفت: حجم سرمایه‌گذاری برای تکمیل این طرح ۳۰ هزار میلیارد ریال و حجم کل پروژه در صورت تکمیل و راه اندازی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است و تاکنون بانک صنعت و معدن از ۱۸۵ میلیون دلار تسهیلات مصوب، ۱۷۳ میلیون دلار پرداخت کرده است.

وی اظهار داشت: فولاد و ذوب آهن ازنا همچنان یکی از طرح‌های نیمه تمام بزرگ لرستان است و فاز اول آن بالغ بر ۷۵ درصد پیشرفت دارد، اما در نهایت فرصت ۲ ساله را از دست داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: باتوجه به پرونده قضایی مالک، در جلسه ستاد تسهیل مصوب شد دستگاه قضا و بانک صنعت و معدن در راستای استیفای حقوق بانک، واحد را تملک و ظرف یک سال طبق فرآیند قانونی واگذار شود که هم اکنون فرآیند تملک توسط بانک، شرکت شهرک‌های صنعتی، ثبت اسناد و دادگستری در حال انجام است.

مالک جدید در راه سخت فولاد

استاندار لرستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: مالک قبلی فولاد و ذوب آهن ازنا خلع ید شد و هم اکنون رایزنی‌ها برای یافتن و توافق با یک مالک جدید و دارای صلاحیت در حال انجام است.

ابوطالب شفقت تاکید کرد: خلع ید مالک بعد از مهلت ۲ ساله قطعی است مگر اینکه دستگاه قضا حکم را برگرداند.

وی با تاکید بر حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند ایمیدرو در لرستان افزود: تعیین تکلیف مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا جزو مصوبات سفر ۱۴۰۰ رییس‌جمهور شهید به استان بود که با توجه به عدم تمکین از حکم قضایی، اقدامات لازم برای انتخاب سرمایه‌گذار جدید این واحد آغاز شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مسائل فولاد ازنا مطالعه، بررسی و با نمایندگان این واحد صحبت شده است تصریح کرد: با توجه به محکومیت قضایی سرمایه‌گذار فعلی و عدم تعیین تکلیف آن با وجود ۲ سال پس از سفر رییس‌جمهور، پرونده در دادگستری تهران به نمایندگی از رییس قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفته است.

شفقت یادآور شد: اجرای حکم قضایی در خصوص این واحد ضروری است و با توجه به اینکه در پایان مهلت اعلام شده نسبت به متقاعد کردن دستگاه قضایی موفق نبود، مصوبه رییس‌جمهور عملی و قانون مبنی بر انتخاب سرمایه‌گذار جدید اجرایی شد.

وی ادامه داد: در این راستا سرمایه‌گذاری نیز اعلام آمادگی کرده است که علاوه بر دارا بودن تخصص، اهلیت مالی برای تامین منابع مالی هم دارد، اما در نهایت، انتخاب سرمایه‌گذار جدید با فرآیند قانونی صورت می‌گیرد.

به هر روی، در حالیکه لرستان همواره جزو استان‌های صدرنشین جدول بیکاری کشور بوده و در این سال‌ها نیز رتبه‌های بالایی در تورم بازار و رتبه‌های نخست تورم مسکن را به خود اختصاص داده است اجرای هر طرح اقتصادی به منزله مرهمی بر پیکر نیمه جان اشتغال و اقتصاد آن محسوب می‌شود و فولاد و ذوب آهن ازنا که تاکنون صورت خود را با سیلی وعده‌های سرمایه‌گذار سرخ نگه داشته است به عنوان یکی از ابرپروژه‌های استان در بهبود وضعیت کنونی بسیار موثر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) لرستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده