تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۴۲۸۹۵
سرویس خبر : انرژی

انقلاب ساخت تجهیزات «تمام‌ایرانی» در صنعت نفت و گاز

‌می‌متالز - مدیر پیشین بازرگانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: روزگاری غیر از محصولات آمریکایی و انگلیسی در صنعت نفت ایران کالای دیگری مورد تأیید نبود، اما اکنون که خبر ساخت توربوکمپرسور ایرانی را شنیدم، بر خود می‌بالم.

به گزارش می‌متالز، «رضا نوشادی» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران روز پنجشنبه (۱۷ خرداد) در بخشی از سخنانش در آیین بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های گازرسانی در سیستان‌وبلوچستان و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور، به طراحی، ساخت و راه‌اندازی توربوکمپرسور‌های ایرانی و بهره‌برداری سه ایستگاه مجهز به سامانه کنترل تمام‌ایرانی اشاره و اعلام کرد: داخلی‌سازی در پروژه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز ۹۲ درصد و در خطوط لوله گاز ۱۰۰ درصد است.

رضا جعفری، مدیر پیشین بازرگانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی به این موضوع واکنش نشان داد و در مطلبی خطاب به نوشادی نوشت: با دقت همه گزارش‌های جنابعالی را درباره احداث شبکه خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در محدوده جنوب غرب و در استان سیستان‌وبلوچستان ملاحظه کردم. با تجربه‌های گذشته خود در مهندسی و ساختمان مناطق نفت‌خیز جنوب، در طرح‌های بزرگ صیانتی تزریق گاز گچساران، بی‌بی‌حکیمه و رگ سفید مقایسه‌ای انجام دادم. آنچه در زمان گذشته و اکنون در کشور ما حادث شده است، باید به محضر مبارک حضرتعالی و همکاران متعهدتان صادقانه تبریک بگویم.

وی در بخش دیگری از مطلب خود تصریح کرد: آن زمان طراحی، اجرا و... در اختیار خارجی‌ها بود، نزدیک به ۱۰۰ درصد کالا، مصالح و تجهیزات به‌ویژه لوله، اتصالات، تجهیزات، ماشین‌آلات و... حتی امکانات مربوط به لوازم و تجهیز کارگاه‌ها با پول ما از خارج کشور می‌آمد. پیمانکاران مجری و نظارت بر عملیات اجرایی از سوی خارجی‌ها انجام و در پایان درصدی بابت همه هزینه‌ها از ابتدا تا انتهای کار و براساس توافق به آنان پرداخت می‌شد.

مدیر پیشین بازرگانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی تأکید کرد: به‌طور تقریبی، غیر از محصولات آمریکایی و انگلیسی در صنعت نفت کالای دیگری مورد تأیید نبود، اما اکنون که خبر ساخت توربوکمپرسور ایرانی را از شما شنیدم بر خود می‌بالم.

منبع: شانا

عناوین برگزیده