تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۴۳۰۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

اقدام به موقع سازمان بورس برای رفع چالش‌های بازار سرمایه/ نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، پاشنه آشیل فعلی بورس

‌می‌متالز - محسن خدابخش، عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را پاشنه آشیل فعلی بازار سهام دانست و اعلام کرد: اکنون با توجه به پیگیری سازمان بورس به موفقیت‌هایی در خصوص مشکلات حاکم بر بازار دست پیدا کرده‌ایم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

به گزارش می‌متالز، «محسن خدابخش» به نقش نرخ خوراک صنایع بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: موضوع مربوط به نرخ خوراک به عنوان مساله‌ای مهم تلقی‌می‌شود که با تاثیر چشمگیر بر روند بازار همراه بوده و به شدت روند این بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: تصمیمات اتخاذ شده درخصوص نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به عنوان پاشنه آشیل فعلی بازار تلقی می‌شود که این اتفاق تاثیرگذار بر فعالیت شرکت‌ها و نیز کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بوده است.

کاهش حاشیه سود شرکت‌ها، زمینه‌ساز خروج چشمگیر سرمایه‌ها از بورس

خدابخش ادامه داد: انجام هر گونه اقدامی که با کاهش حاشیه سود شرکت‌ها همراه شود، منجر به تغییر روند بازار و ضرر و زیان سهامداران خواهد شد که این اتفاق به نفع بورس نیست و زمینه‌ساز خروج چشمگیر سرمایه‌های مردم از این بازار و ورود آن به بازار‌هایی می‌شود که نمی‌توانند نقش چندانی را در بهبود فعالیت‌های واحد‌های تولیدی داشته باشند.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بهتر است اتخاذ تصمیماتی مانند «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» و «نرخ خوراک صنایع» که منجر به تغییر کلی روند بازار می‌شوند به صورت تدریجی و بلندمدت باشد و به هیچ عنوان نباید اجرا و اطلاع‌رسانی آن به گونه‌ای انجام شود که ترس سهامداران از سرمایه‌گذاری در بازار سهام را با خود به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: سهامداران با پیش فرض‌های حاکم بر بازار اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مختلف می‌کنند، بنابراین اتخاذ تصمیمات یکباره از سوی مسوولان سبب از بین رفتن اعتماد سهامداران و خروج سرمایه‌هایشان از این بازار می‌شود.

خدابخش خاطرنشان کرد: با توجه به چنین مساله‌ای باید اقدامی صورت گیرد تا مذاکرات لازم جهت بازگشت فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها همچون گذشته انجام شود، بنابراین باید تلاش کرد تا هر چه سریعتر زمینه اصلاح نرخ خوراک صنایع فراهم و حاشیه سود شرکت‌ها حفظ شود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در وضعیت فعلی بازار، اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و به مراتب افزایش حاشیه سود شرکت‌ها به نفع معاملات بازار است که این امر به طور حتم زمینه‌ساز تغییر روند بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران خواهد بود.

وی اظهار داشت: طی چند وقت گذشته مسایل مختلفی روند این بازار را تحت تاثیر قرار داد که این مسایل در کنار نرخ خوراک پالایشگاه‌ها منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن بازار و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شد.

تغییر روند بازار سهام، تحت تاثیر افزایش هزینه‌های انرژی

خدابخش با بیان این که افزایش هزینه‌های انرژی از دیگر مسایلی است که باعث تغییر روند بازار، تاثیر آن بر قیمت سهام شرکت‌ها و افت شاخص بورس شد، گفت: این اتفاق در بلندمدت باعث خروج سرمایه‌گذار از بازار سهام می‌شود، زیرا سود مناسبی که متناسب با نرخ سود بدون بهره باشد عاید این شرکت نمی‌شود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این که «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» به عنوان مساله‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود که اخیرا باعث افزایش نوسانات حاکم در بازار سهام شد، تاکید کرد: متاسفانه همیشه بازار تحت تاثیر سیاست‌های مهم اتخاذ شده مانند تصمیمات مالیاتی با روند نزولی همراه می‌شود که این اتفاق سرمایه اجتماعی را نشانه می‌گیرد و باعث سخت شدن بازگشت اعتماد به سهامداران خواهد شد.

وی معتقد است که سرمایه فرار است، بنابراین اتخاذ این تصمیمات باعث ورود سرمایه‌های مردم به بازاری می‌شود که بتوانند سود بیشتری را از آن خود کند.

اعتماد از بین رفته سهامداران، اصلی‌ترین مشکل فعلی بازار سرمایه

خدابخش اصلی‌ترین مشکل فعلی بازار سرمایه را اعتماد از بین رفته سهامداران عنوان کرد و گفت: در صورت پیگیری‌های لازم از سوی مسوولان برای انجام اقداماتی مانند اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» و اصلاح نرخ خوراک صنایع شاهد اثر آن بر بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران برای سرمایه‌گذاری مجدد در بازار خواهیم بود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، توجه به سرمایه اجتماعی را موضوعی مهم در بازار دانست و افزود: باید اقدامی صورت گیرد تا از ابتدا شاهد انجام سیاست‌گذاری‌ها باشیم و از این طریق سرمایه‌گذار بداند که با چه پیش فرض‌هایی قرار است اقدام به سرمایه‌گذاری کند و بازدهی لازم را به دست آورد.

وی با اعلام این که سازمان بورس و اوراق بهادار همیشه پیگیر بهبود وضع حاکم بر بازار بوده و در وضعیت فعلی هم پیگیری‌های خوبی از سوی این سازمان برای رفع مشکل نرخ خوراک صنایع و اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» صورت گرفته، اظهار داشت: گاهی بهبود برخی از مسایل خارج از اختیار و توان سازمان بورس بوده که در این زمینه باید نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی برای بهبود وضع حاکم کمک کننده باشند.

خدابخش ادامه داد: اکنون با توجه به پیگیری‌های سازمان بورس به موفقیت‌هایی در خصوص مشکلات حاکم بر بازار دست پیدا کرده‌ایم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بهتر است در بحث اقتصادی به یک ثباتی دست پیدا کنیم که حاصل تعامل بانک مرکزی، وزارت صمت، نفت، اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه باشد، این نهاد‌ها باید با کمک یکدیگر تلاش زیادی را در بهبود وضعیت بازار و کاهش اتخاذ تصمیمات منفی به کار بگیرند.

بورس، تنها بازار کمک‌کننده در تحقق شعار سال ۱۴۰۳

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» بورس تنها بازاری است که می‌تواند با فعالیت‌های خود مشارکت مردم را به همراه داشته باشد و زمینه‌ساز تحقق شعار سال خواهد بود.

خدابخش در پایان اظهار داشت: بازار سرمایه نقش قابل توجهی در رونق تولید و مشارکت در اقتصاد دارد، اما باید تلاش کرد تا اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در این بازار از بین نرود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده