تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۳۱۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد قیمت مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی همراه با رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی

‌می‌متالز - افزایش قیمت فلزات در بازار‌های جهانی با افزایش درآمد تولیدکنندگان داخلی همراه بود. آخرین صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد درآمد تولیدکنندگان آلومینیوم و مس در طول اردیبهشت‌ماه رشد چشم‌گیری داشت.

به گزارش می‌متالز، قیمت فلزات در بازار‌های جهانی با آغاز سال ۲۰۲۴ صعودی شد. در سال ۲۰۲۳ به دلیل سیاست‌های انقباضی در بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ جهان قیمت فلزات مانند مس و آلومینیوم ریزش‌های قابل توجهی را تجربه کرده بود ولی در سال ۲۰۲۴ شرایط تغییر کرد و قیمت‌ها در فاز صعودی قرار گرفت. فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ بسیاری از فلزات به سقف‌های قیمتی مهمی رسیدند. مس موفق شد سقف قیمتی دو سال گذشته را رد کند و به بالاترین قیمت در طول تاریخ برسد، قیمت آلومینیوم در مدت کوتاهی به سقف قیمت ۲ سال گذشته رسید.

اگرچه قیمت فلزات در خردادماه نزولی شد ولی در فروردین و اردیبهشت‌ماه در سقف‌های قیمتی مهمی قرار داشت. همین مساله با افزایش درآمد و رشد فروش بسیاری از تولیدکنندگان داخلی همراه بود. درآمد اردیبهشت‌ماه بعضی از تولیدکنندگان داخلی به صورت نمودار زیر است:

رشد قیمت مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی همراه با رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی

فملی و فباهنر از ذی‌نفعان رشد قیمت مس در ماه‌های گذشته بودند. فملی در اردیبهشت‌ماه به درآمد ۱۶۲۶۳ میلیارد تومانی رسید. فباهنر نیز درآمد ۱۹۰۵ میلیارد تومانی به ثبت رساند. فایرا نماینده شرکت‌های آلومینیومی نیز ۲،۴۶۲ میلیارد تومان درآمد داشت. بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها با بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهد آنها در اردیبهشت ۱۴۰۳ درآمد بالایی کسب کرده‌اند.

رشد قیمت مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی همراه با رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی

تمام تولیدکنندگان مورد بررسی در اردیبهشت ۱۴۰۳ درآمد به مراتب بالاتری نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند. درآمد فملی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس در کشور ۱۰۴ درصد افزایش یافته است. درآمد فباهنر نیز ۱۱۰ درصد رشد کرد. بیشترین افزایش درآمد مربوط به فمراد با رشد ۱۵۵ درصدی بود. فالوم نیز با رشد ۱۴۷ درصدی درآمد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. کمنگنز، چدن و فنوال به ترتیب با ۲۹، ۱۸ و ۱۱ درصد افزایش درآمد در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ در انتهای لیست قرار می‌گیرد. درآمد کمنگنز و چدن در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به میانگین درآمد سال ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد کاهش یافته است.

بیشترین کاهش درآمد نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ مربوط به فالوم است. درآمد اردیبهشت این شرکت نسبت به میانگین ۱۳ درصد کاهش داشت. در مقابل درآمد اردیبهشت فمراد و فزر نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۸ درصد بیشتر بود. فباهنر با رشد ۱۱۰ درصدی درآمد در رتبه سوم قرار می‌گیرد و سپس فملی و فایرا با ۵۷ و ۵۵ درصد افزایش درآمد در جایگاه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند.

صورت‌های مالی اردیبهشت نشان می‌دهد رشد قیمت مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی با افزایش درآمد تولیدکنندگان آنها همراه بود و اگر این روند در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد درآمد این تولیدکنندگان رشد چشم‌گیری دارد. اگرچه در نیمه خردادماه قیمت فلزات در بازار‌های جهانی با شدت ریزشی شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده