تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۴۲۷۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس در کانال ۱۰ هزار دلار جا خوش کرد

‌می‌متالز - فلز مس دو هفته قبل در فاصله کمتر از ۱۰۰ دلار تا کانال ۱۱ هزار دلار به ازای هر تن قرار داشت ولی با انتشار داده اقتصادی PMI و افت چشم‌انداز تقاضا ریزشی شد در مقابل آخرین گزارش‌ها از کاهش شدید تولید مس در شیلی خبر می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، قیمت مس با آغاز سال ۲۰۲۴ بر مدار صعود قرار گرفت تا خیلی زود از کانال ۸ هزار دلار وارد کانال ۹ هزار دلار و سپس ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن شود. مس دو هفته قبل سقف تاریخی خود را شکست و به مرز ۱۱ هزار دلار رسید ولی با انتشار جدیدترین داده‌های PMI و گزارش‌های ناامیدکننده از کاهش تقاضا ریزشی شد و ۸ روز بعد به کف کانال ۱۰ هزار دلار رسید. با این حال خریداران تا روز دوشنبه موفق به حمایت از قیمت مس و حفظ کف قیمتی ۱۰ هزار دلار شدند.

مس در کانال ۱۰ هزار دلار جا خوش کرد

آیا قیمت مس دوباره به سطح ۱۱ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند؟ تحلیل‌گران معتقدند افزایش ذخایر مس در بنادر چین یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت این فلز در سال ۲۰۲۴ بود. در سال جاری میلادی چینی‌ها بیش از هر زمان دیگری مس می‌خرند و در کنار این موضوع، ضعف در بخش عرضه بر پتانسیل افزایش قیمت مس در کوتاه مدت و بلند مدت می‌افزاید. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد عرضه مس در سال‌های پیش‌رو تنها پاسخگوی بخشی از تقاضا است، در کوتاه مدت نیز عرضه مس با اختلال مواجه شده است. برای مثال شیلی در ماه گذشته کمترین مقدار تولید مس در یک سال گذشته را به ثبت رساند.

مس در کانال ۱۰ هزار دلار جا خوش کرد

روند کاهشی تولید مس در شیلی از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد مشکلات مؤثر بر کاهش تولید مس در شیلی هنوز برطرف نشده است و احتمال کاهش بیشتر سطح تولیدات در ماه‌های آینده وجود دارد. تولیدکنندگان بزرگ مس در ماه‌های گذشته با چالش دستمزد کارگران مواجه بوده و کارگران با اعتصابات گسترده متقاضی افزایش دستمزد هستند. رویترز در گزارشی مدعی شد با توجه به تقاضای کارگران برای افزایش دستمزد و کاهش خلوص سنگ معدن مس، قیمت مقرون به صرفه مس برای تولیدکنندگان باید بالاتر از ۱۲ هزار دلار در هر تن باشد.

تحلیل‌گران و نهاد‌های مالی مختلف در طول هفته‌های گذشته چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت مس در کوتاه مدت داشتند. بسیاری از آنها معتقدند قیمت مس در سه ماه پایان سال ۲۰۲۴ بالاتر از ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن باقی می‌ماند گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد قیمت مس در ۳ ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کند ولی مس دو هفته قبل در فاصله کمتر از ۱۰۰ دلاری تا کانال ۱۱ هزار دلار ریزشی شد و این هفته در کف کانال ۱۰ هزار دلار مورد حمایت خریداران قرار گرفت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده