تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۳۳۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شورای جهانی طلا اعلام کرد

تولید طلا به هسته سخت رسید

‌می‌متالز - شورای جهانی طلا اعلام کرد با سخت‌تر شدن یافتن ذخایر طلا، صنعت معدن طلا برای حفظ رشد تولید خود به تقلا افتاده است.

به گزارش می‌متالز، شورای جهانی طلا با تأکید بر اینکه میزان حقا ری‌ها توسط معدنچیان طلا افزایش‌یافته است اعلام کرد که شاهد رکورد تولید سه‌ماهه اول معدن در سال ۲۰۲۴ بوده است که نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است. اما تصویر بزرگ‌تر این است که رشد تولید طلا در جهان تقریباً در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ متوقف‌شده و از آن زمان تاکنون رشد قابل‌توجهی رخ نداده است.

براساس داده‌های انجمن تجارت بین‌المللی، تولید معدن در سال ۲۰۲۳ تنها ۰٫۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است. در سال ۲۰۲۲، رشد سالانه ۱٫۳۵ درصد بود، سال قبل از آن ۲٫۷ درصد بود، درحالی‌که در سال ۲۰۲۰، تولید جهانی طلا اولین کاهش را در یک دهه به ثبت رساند و ۱ درصد کاهش یافت.

به گفته کارشناسان، پس از ۱۰ سال رشد سریع از حدود سال ۲۰۰۸، صنعت معدن برای گزارش رشد پایدار تولید به تقلا افتاده است. یافتن ذخایر جدید طلا در سرتاسر جهان سخت‌تر شده است، زیرا منابع در بسیاری از مناطق در حال حاضر اکتشاف شده‌اند.

به گفته شورای جهانی طلا، استخراج طلا در مقیاس بزرگ بسیار پرهزینه است و به فرایند اکتشاف و توسعه قابل‌توجهی نیاز دارد، و به‌طور متوسط ​​۱۰ تا ۲۰ سال طول می‌کشد تا یک معدن برای تولید آماده شود. حتی در طول فرآیند اکتشاف، احتمال پیشرفت یک اکتشاف به سمت توسعه یک معدن کم است، به‌طوری‌که تنها حدود ۱۰ درصد از اکتشافات طلای جهانی حاوی فلز کافی برای تضمین استخراج است.

تا به امروز در جهان حدود ۱۸۷ هزار تن طلا استخراج‌شده است که اکثریت این منابع در چین، آفریقای جنوبی و استرالیا بوده است. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، ذخایر طلای قابل حفاری باقی‌مانده در جهان حدود ۵۷ هزار تن تخمین زده می‌شود.

به گفته کارشناسان، جدا از فرآیند کشف، سخت‌تر شدن و زمان‌بر شدن دستیابی به مجوز‌های دولتی، استخراج معدن را دشوارتر کرده است. تضمین مجوز‌ها و دریافت مجوز‌های موردنیاز قبل از شروع فعالیت شرکت‌های معدنی می‌تواند چندین سال طول بکشد.

علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های معدنی برای مناطق دورافتاده که به زیرساخت‌هایی مانند جاده، برق و آب نیاز دارند، برنامه‌ریزی‌شده‌اند که منجر به هزینه‌های اضافی در ساخت این معادن و تأمین مالی عملیات می‌شود. یافتن طلا، مجوز دادن به آن، تأمین مالی و بهره‌برداری از آن هرروز در جهان فرایندی سخت‌تر می‌شود.

روند رشد قیمت طلا پس از صعود به بالاترین حد خود در ماه‌های اخیر که به دلیل افزایش شدید تقاضا به‌ویژه از سوی چین تقویت‌شده بود، اکنون کندتر شده است. طلا در حال حاضر باقیمت ۲۲۹۴٫۳ دلار درازای هر اونس معامله می‌شود.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده