تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۳۳۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار مطرح کرد:

حفظ ثبات بازار سرمایه با کاهش نرخ اخزا/ سیاست‌های کلان اقتصادی اصلاح شود

‌می‌متالز - وداد حسینی، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، کاهش نرخ اخزا را یکی از راه‌های ثبات بازار سرمایه برشمرد و بیان کرد: برای به حداقل رساندن کاهش تبعات افزایش نرخ اخزا، می‌بایست ضمن اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی، سیاست‌گذار توجه بیشتری به این بازار داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، «وداد حسینی» در رابطه با کاهش نرخ اوراق اسناد خزانه (اخزا) و تاثیر آن بر بازار سرمایه، گفت: آنچه که بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد نرخ‌های بهره و ارز است بنابراین، برای ثبات بازار سرمایه باید نرخ اخزا کاهش و نرخ ارز نیما افزایش یابد.

کسری بودجه دولت عامل افزایش نرخ بهره

وی با تاکید بر این که نباید رابطه بازار ارز با بازار سهام قطع شود، افزود: کسری بودجه از عوامل اصلی عدم کاهش نرخ بهره است به طوری که دولت برای جبران منابع نیازمند تامین مالی از مسیر بازار‌های مالی است.

حسینی در ادامه، افزایش رقابت در بازار پولی و نرخ بهره را زمینه‌ساز افزایش نرخ‌ها دانست و اظهار داشت: با توجه به کاهش ورود نقدینگی به بازار‌های مالی، دولت در سیاست‌های پولی فعالیت‌های انقباضی را در پیش می‌گیرد که این اقدام به نفع بازار سرمایه نیست.

کمبود منابع و افزایش نرخ اوراق اخزا

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، با بیان این که کاهش نرخ بهره نیازمند رفع کسری بودجه دولت است، گفت: در حال حاضر پیمانکاران به جای دریافت نقدی طلب خود اوراق اخزا دریافت می‌کنند و به دلیل مشکل نقدینگی، حاضر به عرضه این اوراق با هر نرخی در بازار هستند.

وی در ادامه با بیان این که کمبود منابع موجب افزایش نرخ بهره و اوراق اخزا می‌شود، تصریح کرد: حفظ ثبات بازار سرمایه از جمله مواردی است که همواره دولت باید به آن توجه کافی داشته باشد؛ لذا برای به حداقل رساندن کاهش تبعات افزایش نرخ اخزا، می‌بایست سیاست‌گذار توجه بیشتری به این بازار داشته باشد و سیاست‌های کلان اقتصادی اصلاح شود.

حسینی خاطرنشان کرد: نرخ اخزا معلول نرخ بهره بانک‌ها است لذا برای کاهش نرخ اخزا، باید نرخ بهره بانک‌ها به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده