تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۴۳۴۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رفع مشکلات فعالان تجاری با بازار ارز توافقی/ بازار غیر رسمی محدود می‌شود

‌می‌متالز - فعال اقتصادی گفت: راه اندازی بازار ارز توافقی، گام مثبت و بزرگی در راستای حل مشکلات فعالان حوزه صادرات و واردات خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی حسینی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله با هدف حمایت از صادرکنندگان خُرد، متوسط و دانش‌بنیان اظهار داشت: با توجه به اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی گویا بزودی شاهد راه اندازی بازار ارز توافقی خواهیم بود که این اقدام را می‌توان یکی از تصمیمات خوب و مثبت بانک مرکزی و مرکز مبادله خواند. البته ما پیش از این و در سال‌های قبل از انقلاب هم چنین ساز و کاری داشتیم، اما آن سیستم کاملا سنتی و با توجه به امکانات و نیاز آن دوران تدوین و اجرایی شده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون می‌توان با توجه به شرایط جدید و با امکانات و ابزار‌های مدرن روز دنیا چنین تصمیماتی را اجرایی کرد. قطعا بانک مرکزی هم می‌تواند با توان نظارتی بیشتری وارد بازار شود و به عنوان ناظر مالی و پولی کشور به خوبی بازار را رصد و کنترل کند. از سوی دیگر بازار نیز می‌تواند ساز و کار خود را تعیین کرده و در نهایت واردکنندگان و صادرکنندگان نیز طی این فرآیند، شاهد کاهش بخش عمده‌ای از مشکلات خود در حوزه تامین ارز باشند.

رئیس اسبق کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: معتقدم باید از مدت‌ها قبل چنین بازاری تشکیل و فعال می‌شد، چراکه هر چقدر بانک مرکزی بتواند بر وضعیت بازار، نظارت و کنترل داشته باشد، تنظیم و مدیریت بازار نیز بهتر صورت می‌گیرد. ضمن اینکه بانک مرکزی با چنین ابزار‌هایی می‌تواند استقلال خود در تصمیمات را نیز تحکیم بخشد و با موضعی قوی‌تر وارد مدیریت بازار شود.

حسینی خاطر نشان کرد: راه اندازی بازار ارز توافقی در کوتاه مدت نیز تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت و حتی می‌تواند بازار غیر رسمی را هم تا حد زیادی کنترل و مهار کند.

این فعال اقتصادی در ادامه به راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی به عنوان یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های مرکز مبادله ایران نیز اشاره کرد و گفت: تا جایی که من از جزئیات آن اطلاع دارم، این اتفاق می‌تواند ریسک ارزی تجار را کاهش دهد. البته ابزار‌های مختلفی برای کنترل بازار و نظام پولی ارزی کشور وجود دارد که بانک مرکزی می‌تواند در این راستا با راه اندازی بازار سلف ارزی به خوبی برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود بهره ببرد.

وی با تاکید بر راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که تجار و واردکنندگان و صادرکنندگان همواره با آن مواجه هستند، دغدغه و نگرانی نسبت به آینده نرخ برابری ارز در بازار است که مطمئنا بازار سلف ارزی می‌تواند مثل بازار‌های مشابه بخش زیادی از ریسک‌ها را کاهش دهد.

حسینی در پایان گفت: به هر حال باید قبول کرد این قبیل بازار‌ها به عنوان بخشی از ابزار‌های پولی و مالی در تمامی دنیا استفاده می‌شود و باید ما هم بتوانیم به بهترین شکل ممکن با توجه به نیاز و ظرفیت‌های خودمان از آن بهره ببریم. مطمئنا بانک مرکزی با توجه به اهمیت استقلال و اختیارات خود باید از این ابزار‌ها استفاده کند تا فعالان تجاری هم بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری در روند صادرات و واردات نقش آفرینی کرده و با تمام توان و پتانسیل در یک بازار با ثبات فعالیت داشته باشند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده