تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۳۵۲۹
سرویس خبر : انرژی

اوپک توقف رشد تقاضا برای نفت در بلندمدت را رد کرد

‌می‌متالز - دبیرکل اوپک ضمن انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی درمورد پیش‌بینی توقف رشد تقاضا برای نفت در ۲۰۲۹، اعلام کرد این پیش‌بینی یک اظهار نظر خطرناک مخصوصاً برای مصرف‌کنندگان است که باعث بی‌ثباتی انرژی در مقیاسی بی‌سابقه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، هیثم الغیس دبیرکل اوپک گفت این گروه اوج تقاضا برای نفت را در بلند مدت پیش‌بینی نمی‌کند و انتظار دارد تقاضا تا ۲۰۴۵ تا ۱۱۶ میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی در روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضا برای نفت در ۲۰۲۹ به اوج رسیده و تا پایان دهه حاضر در حدود سطح ۱۰۶ میلیون بشکه در روز تثبیت می‌شود.

دبیرکل اوپک این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی را یک اظهار نظر خطرناک مخصوصاً برای مصرف‌کنندگان اعلام کرد که باعث بی‌ثباتی انرژی در مقیاسی بی‌سابقه می‌شود.

ائتلاف اوپک پلاس که از گروه اوپک و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده از اواخر ۲۰۲۲ به تولید خود را جهت حمایت از بازار پایین آورده است.

اعضای این ائتلاف ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش داده‌اند که معادل ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی می‌شود.

این کاهش تولید شامل ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولیدی می‌شود که طبق جلسه دوم ژوئن تا پایان ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و همچنین ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش تولید داوطلبانه برخی از اعضا که از ماه اکتبر به تدریج و طی یک سال برداشته خواهد شد.

الغیس گفت پیش‌بینی‌های مشابه پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی قبلاً هم اشتباه بوده، مانند پیش‌بینی این آژانس در مورد اوج تقاضا برای بنزین در ۲۰۱۹ یا اوج تقاضا برای زغال سنگ در ۲۰۱۴.

وی تاکید کرد اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای نفت طی دو سال در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، چهار میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد. با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی رشد ۲ میلیون بشکه‌ای تقاضا را در این دوره و رشد ۰.۸ میلیون بشکه‌ای را در ۲۰۲۶ پیش بینی کرده، چطور ممکن است در ۲۰۳۰ و طی ۴ سال به رشد صفر برسد.

دبیرکل اوپک این پیش‌بینی را یک سناریوی غیر واقعی نامیده که تاثیر منفی بر اقتصاد‌های دنیا می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پیشرفت را مردم رقم می‌زنند
محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه، در چهارمین رویداد هم‌افزایی «همراستا» و آیین رونمایی از سند‌های پیشرفت روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان:

پیشرفت را مردم رقم می‌زنند