تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۳۶۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اهش ناترازی بانک‌ها از طریق هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد

‌می‌متالز - عضو هیات عامل صندوق ملی توسعه گفت: هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی و مولد موجب رونق اقتصادی در دولت چهاردهم خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین نتاج هیات عامل صندوق توسعه ملی در برنامه فصل چهاردهم رادیو اقتصاد با بیان اینکه ثبات قوانین و سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور به اجرای بهتر قوانین در کشور کمک می‌کند گفت: هر دولتی که منتخب مردم شد باید از اخذ تصمیمات هیجانی در کشور پرهیز کند. باید در اقتصاد کشور ثبات ایجاد شود تا سایر بخش‌ها و مردم هم از این لحاظ شرایط بهتری را تجربه کنند.

وی افزود: اتکا به داشته‌ها و عملکرد براساس عوامل قابل مدیریت است در همین رابطه باید به اصل اساسی در اقتصاد کشور اتکا کنیم و باید تلاش کنیم که در جهت عواملی که قابل مدیریت وتوسعه است حرکت کنیم.

او به مشکل تاترازی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: ناترازی بانک‌ها ریشه در اشکالاتی دارد که درون سیستم مقررات‌گذاری و برنامه‌های کلان پولی و بانکی قرار گرفته است و متاسفانه طی سال‌های ۷۰ تا ۸۰ یک اشتباه راهبردی در کشور صورت گرفت که زمینه ساز افزایش ناترازی‌های بانکی است و تا زمانی که مسیر خصوصی‌سازی بانک‌ها ادامه داشته باشد این ناترازی‌ها ادامه دارد.

او اظهار کرد: باید با یک سیاست‌گذاری مناسب در دوره سه تا ۵ ساله کمک کنیم که بتوانیم این اشتباه راهبردی را اصلاح کنیم. چراکه محدود کردن فعالیت بانک‌های خصوصی و بانک‌های زیان‌ده در اجرای این امر کمک می‌کند و همچنین باید در یک مهلت قانونی و تعین و تکلیف این عوامل و سعی کنیم که این نقدینگی ناسالم و عفونت اقتصادی به کشور تزریق نشود.

نتاج بیان کرد: فعالان اقتصادی در بخش تولید کالا منتظر تزریق منابع مالی هستند زمینه‌های موضوع فراهم شود و اگر دولت زمینه را برای بهبود فراهم کند با با ثبات در سیاست‌گذاری و اجرای آن و پرهیز از تصمیمات هیجانی و یک شبه بخش عمده‌ای از تولید کالا و خدمات در ایران قابل انجام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده