تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۳۷۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عباسپور:

نرخ بالای تورم و نقدینگی قیمت تمام‌شده کالای تولید داخل را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس گفت: عواملی مانند نرخ بالای تورم، هزینه بالای تأمین سرمایه، حجم پایین تولید که میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد، ضعف تکنولوژی و ... نیز در افزایش قیمت تمام‌شده کالای تولید داخل اثرگذار است و این بالابودن قیمت تمام شده موجب می‌شود که محصولات تولید شده در واحد‌های تولیدی خرد و متوسط نه تنها در بازار‌های داخلی بلکه در در بازار‌های بین المللی نیز توان رقابت خود را از دست دهند.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله عباسپور درباره مشکلات پیش‌روی واحد‌های تولیدی خرد و متوسط، گفت: در دهه‌های اخیر نرخ بالای تورم در کشور موجب افزایش قیمت تمام شده کالای ایرانی در رقابت با سایر کشور‌ها شده و این موضوع توان رقابتی بنگاه‌های تولیدی در بازار‌های داخلی و خارجی را کاهش داده است، همچنین با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توان خرید جامعه و میزان مصرف کالا و به تبع آن تولید بنگاه‌ها کاهش یافته است.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عواملی مانند نرخ بالای تورم، هزینه بالای تأمین سرمایه، حجم پایین تولید که میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد، ضعف تکنولوژی و ... نیز در افزایش قیمت تمام‌شده کالای تولید داخل اثرگذار است و این بالابودن قیمت تمام شده موجب می‌شود که محصولات تولید شده در واحد‌های تولیدی خرد و متوسط نه تنها در بازار‌های داخلی بلکه در در بازار‌های بین المللی نیز توان رقابت خود را از دست دهند.

وی با اشاره به بهره‌وری پایین نیروی انسانی در کشور، اضافه کرد: علی‌رغم پایین بودن نسبی دستمزد در کشور نسبت به سایر کشورها، اما به دلیل بهره‌وری پایین نیروی انسانی، هزینه نیروی انسانی در مجموع برای تولیدکنندگان داخلی نسبت به رقبای بین‌المللی بالاتر است که این امر نیز موجب کاهش توان رقابتی و درنهایت بلااستفاده ماندن بخشی از ظرفیت بنگاه‌ها شده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها، اعمال شرایط سخت‌گیرانه در ارزیابی و اعتبارسنجی متقاضیان، ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید را از دیگر مشکلات پیش‌روی واحد‌های تولیدی خرد و متوسط دانست و بیان کرد: این واحد‌ها ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی و رونق تولید دارند بنابراین باید رفع مشکلات آنها با جدیت در دستورکار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده