تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۴۳۸۵۸
سرویس خبر : اجتماعی

از صفر تا ۱۰۰ حادثه ریزش معدن شازند

‌می‌متالز - ساعت حدود ۱۱ صبح روز یکشنبه ۲۷ خردادماه جاری بود که معدن شماره پنج شازند در جاده اراک - توره با حجم زیادی از سنگ‌های بزرگ ریزش کرد و موجی از نگرانی در استان و کشور ایجاد کرد و در لحظات اول وضعیت کارگران و تعداد نفرات گرفتار در زیر آوار به صورت قطعی مشخص نبود، اما بلافاصله نیرو‌های امدادی، انتظامی و مدیریت بحران استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن در منطقه حاضر شدند.

به گزارش می‌متالز، ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه بود که ۱۴ تیم هلال احمر از استان مرکزی و استان‌های همجوار به همراه سگ‌های زنده‌یاب، دستگاه‌های فلزیاب، ماشین‌آلات مورد نیاز برای کنکاش، اورژانس هوایی، ستاد بحران استان مرکزی، استاندار مرکزی، فرماندار شازند و همه مسوولین مرتبط که حضورشان برای تصمیم‌گیری‌های آنی نیاز بود، در منطقه حاضر شدند.

در کمترین زمان ممکن آواربرداری شروع شد و طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسید چهار ماشین معدنکاری به همراه رانندگان زیر آوار مانده‌اند، تیم‌های امدادی در قالب هفت تیم واکنش سریع و ۶ تیم آنست (سگ‌های زنده‌یاب) از استان مرکزی، قم، لرستان و همدان در منطقه مشغول امداد رسانی شدند.

ساعت حدود ۱۶ با پیگیری‌های قضایی صاحب معدن با دستور قضایی برای بررسی وضعیت دستگیر شد.

حدود ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعد از تلاش بی‌قفه تمام تیم‌های امداد و نجات جسد یکی از رانندگان زیر آوار سنگینی از سنگ پیدا شد و تعداد تیم‌های امدادی به ۱۹ تیم رسید و ساعتی بعد جسد دومین راننده نیز پیدا شد.

تلاش‌ها در حالی ادامه داشت که حالا خطر ریزش دوباره معدن نیز احتمال داده می‌شد و این مسئله ادامه روند جست‌وجو برای ۲ فرد دیگر را با چالش مواجه کرد، اما باز هم مانع ادامه کار نشد و نیرو‌های حاضر دست از تلاش برنداشتند و مقدمات برای ادامه کار در ساعات شب نیز در حال فراهم شدن بود.

ساعت حدود ۲۱ شب بود که محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در تماس با استاندار مرکزی دستور تداوم رسیدگی و تسریع در امدادرسانی و بسیج همه دستگاه‌های امدادی، امکانات و وسایل مورد نیاز برای نجات جان افراد باقی مانده را داد و همچنین دستور تهیه گزارش دقیق از علل وقوع این حادثه نیز داده شد.

آوار برداری تا پاسی از شب ادامه داشت و ادامه روند به دلیل تاریکی هوا ممکن نبود، بعد از وقفه حدود چهار ساعته، کار از ساعت چهار صبح دوباره ادامه پیدا کرد و حدود ساعت ۱۰ صبح روز گذشته (دوشنبه) ۲۸ خردادماه موقعیت نقطه‌ای ۲ کارگر دیگر زیر آوار‌های انبوه سنگ مشخص شد.

این ۲ نفر هنگام ریزش کوه با ۲ دستگاه بیل مکانیکی و کمپرسی در محل کار می‌کردند که با تجهیزات مختلف از بوی گازوئیل محل محبوس شدنشان مشخص شد.

موقعیت این ۲ نفر بسیار حساس و نیازمند آواربرداری و بازگشایی مسیر به طول حدود ۲۰ متر بود و چندین دستگاه بیل مکانیکی در محل مشغول فعالیت بودند.

ساعت حدود ۱۰ صبح دیروز (دوشنبه) در حالیکه امدادگران مشغول کار بودند، سنگ‌های بزرگ کوه جابه جا و مجدد ریزش سنگینی از جبهه شرقی صورت گرفت و بنا به نظر مسوولان اگر این ریزش از جبهه غربی صورت گرفته بود، بیش از ۲۰ نفر از نیرو‌های امدادی در زیر آوار می‌ماندند.

حدود ساعت ۱۱ ظهر ۲۸ خردادماه جاری، ماشین‌آلات مهندسی سپاه نیز برای کمک به آوار برداری به منطقه اعزام شد.

پس از ریزش مجدد کوه در این معدن، بلافاصله نشست شورای تامین و مدیریت بحران در منطقه صورت گرفت و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا زمان ایمن‌سازی منطقه، جست‌وجو برای مفقودان متوقف شود.

نیروی ۴۲ قدر سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز وارد عمل شد و تمرکز در حال حاضر بر ایمن‌سازی منطقه است.

سنگ‌های لغزنده حجیم و بزرگی در منطقه وجود دارد که هر لحظه امکان ریزش دارد و باید انفجار‌هایی صورت گیرد تا همه آنها به سمت پایین هدایت شود و خطری دیگر عوامل را تهدید نکند.

در این زمان مسوولان استان مرکزی با خانواده‌های داغدار هم صحبت کردند و آنها هم راضی به جست‌وجوی مفقودین در این شرایط نیستند.

نقطه زنی و محل تقریبی برای ۲ مفقود پیدا نشده این حادثه صورت گرفت، اما حجم آوار بسیار بالا و ممکن است بعد از ایمن‌سازی منطقه، جست‌وجو برای پیدا کردن این افراد تا چندین روز و حتی چند هفته به طول انجامد.

معدن حادثه دیده شازند به عنوان منطقه قرمز اعلام شده و هیچ فرد و نیروی امدادی و ماشین‌آلات اجازه ورود به این حوزه را ندرد و عوامل انتظامی در محل حضور دارند.

بنا به اعلام نظر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، تلاش برای پیدا کردن ۲ فرد مفقود شده در معدن شازند تا رسیدن به نتیجه ادامه دارد.

همچنین روز گذشته (دوشنبه) در پی امدادرسانی در این حادثه، چند نفر از نیرو‌های امدادی حاضر در مکان نیز دچار جراحت شدند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده