تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۳۹۳۶
سرویس خبر : اجتماعی
مدیریت بحران استان مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد

عملیات شبانه‌روزی برای یافتن ۲ مفقود باقی‌مانده حادثه معدن شازند ادامه دارد

‌می‌متالز - مدیریت بحران استان مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عملیات شبانه‌روزی و بی‌وقفه برای یافتن ۲ مفقود باقی‌مانده حادثه معدن شماره پنج شازند همچنان ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن عصر سه‌شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: در پی گزارش وقوع حادثه در معدن شماره پنج شن و ماسه شازند، حوالی ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۲۷ خرداد، بلافاصله عوامل امدادی به محل اعزام و در دقایق اولیه جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران استان با حضور استاندار مرکزی در محل تشکیل شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنابر اظهارات شاهدان حاضر در صحنه، چهار نفر شامل ۲ راننده بیل مکانیکی و ۲ راننده کمپرسی در این حادثه زیر آوار محبوس شدند که با استفاده از تجهیزات فلزیاب و سگ‌های تجسس، عملیات جستجو برای یافتن مفقودشدگان آغاز شد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: به دستور استاندار مرکزی اعزام ماشین‌آلات و تیم‌های امداد و نجات به منظور تسریع در عملیات آواربرداری انجام و در همان ساعات اولیه وزیر محترم کشور طی تماس تلفنی با استاندار مرکزی جویای آخرین وضعیت حادثه شد و دستورات لازم را صادر کردند.

این اطلاعیه افزوده است: همچنین مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نیز با پیگیری آخرین وضعیت حادثه ضمن تأکید بر بسیج امکانات همه‌ی دستگاه‌های امدادی و فنی و مهندسی، بررسی کارشناسی حادثه مذکور را ضروری دانستند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: با تلاش امدادگران، عصر همان روز پیکر ۲ نفر از مفقودشدگان پیدا شد و با وجود حجم بسیار سنگین آوار، عملیات جستجو برای پیداکردن ۲ نفرِ باقی‌مانده تا کنون بدون وقفه ادامه دارد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: بر خلاف برخی ادعا‌های واهی، هیچ جَوّ امنیتی در منطقه وجود ندارد و با توجه به احتمال ریزش مجدد که صبح دوشنبه نیز اتفاق افتاد، عوامل انتظامی حسب وظیفه به‌منظور حفظ سلامت حاضرین در صحنه از ورود افراد غیر مسئول به‌جز عوامل امدادی به نزدیکی محل ریزش، ممانعت می‌کنند.

مدیریت بحران استان مرکزی در این اطلاعیه تاکید کرده است: بلافاصله پس از این حادثه خانواده‌های مفقودین که در محل حادثه حضور پیدا کرده بودند در چادر‌های هلال احمر اسکان داده شدند و شاهد عملیات امداد هستند، حتی برخی از اعضای خانواده مفقودین در گروه‌های عملیاتی حضور دارند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنابر اظهار نظر کارشناسان، این حادثه در نوع خود در کشور نادر است و ریزش مجدد بخشی از دیواره‌های معدن، برای ادامه‌ی کار محدودیت ایجاد کرده و حتی چند نفر از امدادگران مجروح شدند و خانواده‌ی مفقودین با سعه صدر بر اولویت سلامت و امنیت امدادگران تأکید کردند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه عنوان شده است: حضور رسانه‌های رسمی با رعایت ملاحظات ایمنی در محل وقوع حادثه بلامانع بوده و حتی در دقایق اولیه ضمن پخش زنده تلویزیونی از محل حادثه، چندین عکاس و خبرنگار در محل حاضر شدند که گزارش و تصاویر آن در رسانه‌ها موجود است.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: در راستای احقاق حقوق آسیب‌دیدگان، بهره‌بردار معدن در ساعت اولیه با دستور قضایی بازداشت و ضمن بررسی ابعاد حادثه با حضور کارشناسان ذی‌ربط، شناسایی مقصرین نیز از مسیر قانونی در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده