تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۳۹۳۹
سرویس خبر : اجتماعی

واگذاری آواربرداری معدن شازند به گروه مهندسی ۴۲ قدر/ ایجاد راه دسترسی جدید برای جستجوی مفقودان

‌می‌متالز - فرماندار شازند از واگذاری کار آواربرداری معدن شازند به گروه مهندسی ۴۲ قدر خبر داد و گفت: برخورداری گروه مهندسی ۴۲ قدر از دستگاه‌های مدرن موجب بهره‌گیری از ظرفیت این مجموعه برای ادامه کار آواربرداری شد.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله پرندین اظهار کرد: عملیات جستجوی مفقودین ریزش معدن شازند به صورت شبانه‌روزی با حضور دستگاه‌های عضو مدیریت بحران با رعایت موارد ایمنی و به حداقل رساندن مخاطرات از روز یکشنبه ۲۷ خردادماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به ریزش مجدد معدن در روز دوشنبه ۲۸ خردادماه اظهار کرد: بلافاصله پس از ریزش مجدد معدن که این احتمال را داشت که آمار تلفات جانی ناشی از ریزش افزایش یابد جلسه مدیریت بحران با حضور استاندار مرکزی تشکیل و با حضور کارشناسان نظام مهندسی و تیم فنی، بر ادامه عملیات جستجو توام با رعایت موارد ایمنی برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی و تلفات جانی تاکید شد.

وی افزود: به منظور سرعت بخشیدن به عملیات جستجو با دستور استاندار مرکزی مقرر شد که ادامه آواربرداری برای یافتن مفقودین ریزش معدن به گروه مهندسی ۴۲ قدر استان به دلیل برخورداری این گروه از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مدرن واگذار شود.

فرماندار شازند در ادامه با بیان اینکه عملیات جستجو به هیج وجه متوقف نشده است، گفت: گرچه ریزش مجدد معدن و تاریکی شب موجب کندی روند عملیات شده است، اما فعالیت تیم فنی و امداد و نجات با قوت هرچه تمامتر ادامه دارد.

وی بیان کرد: با استفاده از دستگاه‌های فلزیاب و سگ‌های زنده‌یاب و جسدیاب که منجر به نقطه زنی محل محبوس شدن ماشین‌آلات معدن و مفقودین شده است راه دسترسی جدید و رمپ ایمنی برای دسترسی پیداکردن به نقطه‌ای که افراد محبوس شدند ایجاد شد گرچه مسیر طولانی در بین سنگ و صخره باید پیموده شود، اما به نظر می‌رسد ظرف ۴۸ ساعت آینده بتوانیم به نقطه‌ای که افراد مفقود شدند نزدیک شویم گرچه به دلیل صعب‌العبور بودن کوه و ریزش سنگ‌های با وزن بسیار بالا نمی‌توان زمان دقیقی را برای دسترسی به مفقودین اعلام کرد.

پرندین در ادامه گفت: هرگونه عملیات جستجو و آواربرداری با رعایت موارد ایمنی و به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از ریزش مجدد کوه و معدن انجام می‌شود. شیب ۱۰۰ درصد منفی کوه کار آواربرداری و جابجایی سنگ‌ها را دشوار کرده است و خطر هر لحظه امدادگران را تهدید می‌کند و احتمال دارد ریزش مجدد حادثه تلخ دیگری را رقم بزند.

وی افزود: با نصب روشنایی مناسب شرایط دید در شب فراهم شده است گر چه با این حال ضریب دید در شیب کمتر است و همین عاملی برای کندی عملیات شبانه خواهد بود، اما با این حال کار جستجو انجام می‌شود و نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده