تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۴۰۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دولت نیجر مجوز استخراج اورانیوم را از شعبه یک شرکت فرانسوی پس گرفت

‌می‌متالز - مقامات دولت نیجر مجوز سرمایه گذاری در ذخایر اورانیوم را از «ایمورارن SA» یکی از شرکت‌های تابعه شرکت هسته‌ای فرانسوی اورانو «Urano» پس گرفتند.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت فرانسوی اورانو اعلام کرد که دولت نیجر مجوز بهره‌برداری و استخراج اورانیوم از معدن ایمورارن در شمال این کشور را لغو کرده است، اقدامی که بر تنش بین فرانسه و حکومت نظامی حاکم بر این کشور آفریقایی تاکید دارد.

بنا بر اعلام شرکت فرانسوی اورانو، «ایمورارن SA» سالانه از این معدن ۲۰۰هزار تن فلز اورانیوم برداشت می‌کرده است.

شرکت هسته‌ای فرانسوی اورانو گفت که آماده است تا تمامی کانال‌های ارتباطی را با مقامات نیجر در این زمینه باز نگه دارد و حق اعتراض در مورد تصمیم برای لغو مجوز بهره برداری از معدن را در دادگاه‌های محلی یا بین‌المللی برای خود محفوظ بدارد.

به گفته این شرکت فرانسوی، لغو مجوز استخراج از معادن نیجر موجب بیکار شدن ۸۰۰ نفر خواهد شد.

این شرکت فرانسوی از سال ۱۹۷۱ در نیجر حضور داشته است.

طبق گزارش انجمن جهانی هسته‌ای، نیجر حدود ۴ درصد از تولید جهانی اورانیوم در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

نیجر اکنون ۱۵ درصد از اورانیوم مورد نیاز فرانسه برای نیروگاه‌های هسته‌ای را پوشش می‌دهد که ۶۵ درصد از تولید برق این کشور را تشکیل می‌دهد.

به گفته آژانس تامین اورانیوم، تاسیسات اتحادیه اروپا به نیجر وابسته بودند که حدود ۲۵ درصد از عرضه اورانیوم در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده بود.

پیش‌تر دولت نظامی نیجر متعهد شده بود که امتیازات استخراج معادن توسط خارجی‌ها را بررسی کند. حاکمان نظامی نیجر علاوه بر لغو مجوز معادن، دستور خروج نیرو‌های فرانسوی مستقر در این کشور را نیز صادر کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده