تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۴۴۱۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

حال بازار فولاد چین واقعا خوب است؟

‌می‌متالز - بازار فولاد و سنگ‌ آهن چین همچنان جوی پر نوسان دارد. از طرفی داده‌های مثبت تولید بازار را خوش بین کرده و از طرف دیگر نگرانی‌های مداوم در مورد بخش مسکن ادامه دارد. چین که اندکی بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند، طبق داده‌های رسمی منتشر شده در ماه می‌ به تولید ۹۲.۸۶ میلیون تن رسید که ۸.۱ درصد نسبت به آوریل و ۲.۷ درصد بیشتر از ماه می‌ سال گذشته تولید فولاد داشته است.

به گزارش می‌متالز، این حجم از انتظارات بازار فراتر رفت و به دلیل بهبود تقاضای داخلی و صادرات قوی بود که به ۹.۶۳ میلیون تن در ماه می‌افزایش یافت که ۴.۵ درصد نسبت به آوریل و ۱۵.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشت. از طرفی چین در پنج ماه اول سال ۴۳۸.۶۱ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشت. با این حال، با توجه به اینکه تولید در چهار ماهه اول سال ۳.۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است، سرعت کاهش تولید فولاد نسبت به سال قبل کمتر شده است.

هنوز خیلی زود است که بگوییم تولید و تقاضای فولاد چین رو به بهبود است، به ویژه زمانی که تصویر مثبتی که داده‌های ماه می‌ترسیم کرده بود بلافاصله با ضعف در بخش‌های مسکن و صنایع روبرو شد. داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری املاک در چین در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است. این تنها بخش املاک نیست که با مشکل مواجه است، تولید صنعتی در ماه می‌ تنها ۵.۶ درصد رشد داشت در حالی که در آوریل ۶.۷ درصد رشد داشت. شاخص کلیدی تولید نیز در ماه می‌ کاهش یافت و از ۵۰.۴ در آوریل به ۴۹.۵ واحد رسید. 

در واقع بهبود در بخش فولاد در حال حاضر به جای واقعیت رشد تقاضا، ناشی از انتظارات برای بهبود است. بازار سنگ آهن نیز در حال فروپاشی است، زیرا بازار منتظر نشانه‌های قانع کننده‌ای از روز‌های بهتر در آینده در چین است. 

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده
فاکتور سیاست برای اقتصاد
موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی در میزگرد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بررسی کردند؛ دولت جدید چگونه موفق خواهد شد؟

فاکتور سیاست برای اقتصاد