تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۴۱۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد

چرا صندوق‌های طلا برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند؟

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از جذاب‌ترین شیوه‌ها برای سرمایه‌گذاری آحاد مردم در بازار طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است چراکه از این مسیر نیازی به دانش تخصصی در خصوص بازار طلا نیست و افراد با سرمایه‌های اندک و به صورت برخط می‌توانند واحد‌های صندوق طلا را معامله کنند و خبری از دشواری‌های خرید و فروش در بازار سنتی نیست.

به گزارش می‌متالز، سحر عطایی کارشناس واحد مشتقه کارگزاری سرمایه دانش به برتری‌های صندوق‌های طلا به نسبت سرمایه‌گذاری فیزیکی و سنتی در بازار اشاره کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر طلا، یک راه مناسب برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بوده و دارای مزایای مختلفی هستند که می‌تواند برای سرمایه گذاران بسیار جذاب باشد.

وی به مزایای این صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: نقدشوندگی مناسب، کاهش هزینه‌های معاملات، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک، سرعت و سهولت، امنیت در خریداری و نگهداری و مدیریت اختصاصی صندوق‌ها از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق هاست.

به گفته او، از جمله مزایای این صندوق‌ها نقدشوندگی مناسب است به طوری که سرمایه گذاران می‌توانند سرمایه خود را در هر زمان که تمایل داشته باشند به راحتی از صندوق خارج کرده و به وجه نقد تبدیل کنند. ضمن اینکه وجود بازارگردان‌ها هم این روند را تسهیل کرده و مانع از وجود صف‌های خرید و فروش می‌شود.

وی کاهش هزینه‌های معاملاتی را از دیگر مزایای صندوق‌های طلا دانست و گفت: معاملات صندوق‌های طلا معاف از مالیات است و تنها هزینه‌ای ناچیز بابت کارمزد خرید و فروش پرداخت می‌شود.

وی به امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک در این صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با هر میزان سرمایه امکان پذیر است، اما امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های اندک در بازار سنتی طلا وجود ندارد.

عطایی با بیان اینکه در این نوع سرمایه‌گذاری نیازی به دانش و تخصص خاصی نیست، عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها داشتن کد بورسی الزامی است. برای خرید و فروش نماد چنین صندوق‌هایی کافی است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی آنلاین ارائه شده توسط کارگزاران عضو بورس کالا اقدام به سرمایه‌گذاری شود.

این معامله گر بازار مشتقه، امنیت در خرید و نگهداری را از دیگر مزایای این صندوق‌ها دانست و تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، ریسک‌های معمول خرید و نگهداری فیزیکی سکه طلا نظیر تقلبی بودن و سرقت را ندارد.

وی همچنین به مدیریت اختصاصی صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: یک صندوق طلا با برخورداری از مدیریت اختصاصی، می‌تواند بهترین تصمیم‌ها را در زمان‌های مختلف بازار بگیرد. به طور مثال، زمانی که بازار طلا به واسطه افزایش قیمت انس یا نرخ دلار شروع به رشد می‌کند، مدیریت با تصمیم گیری در رابطه با تغییر ترکیب دارایی و وزن در سبد یا استفاده از ابزار‌های مشتقه، می‌تواند کسب سود از رشد بازار طلا را بیشینه کند. این اقدام باعث می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوقه‌ای سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه تا حدودی مدیریت شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این مزایا، صندوق‌های طلا می‌توانند به عنوان یک ابزار مناسب برای سرمایه‌گذاری در طلا تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری، مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده