تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۴۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد؛

سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی موجب جهش در حوزه صنعت و معدن کردستان می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد که سرمایه‌گذاری کلان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی در ۱۵ طرح پیشران، گامی بلند در جهت توسعه صنعتی و معدنی کردستان است.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» اظهار کرد: اداره کل صمت استان کردستان با برنامه‌ریزی هدفمند و جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان، گام‌های بلندی در مسیر توسعه صنعتی و معدنی این استان برداشته است.

وی افزود: در همین راستا، عملیات اجرایی ۱۵ طرح بزرگ و پیشران با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶ هزار و ۱۰۰ نفر آغاز شده است.

مدیرکل صمت استان کردستان با اشاره به برخی از مهمترین این طرح‌ها، یادآور شد: شرکت صنایع فولاد کردستان بیجار (آهن اسفنجی) با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، شرکت صنایع فولاد کردستان قروه (ورق گرم فولادی) با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور صبا امید خاورمیانه (گندله آهن) با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، شرکت توسعه معادن طلای کردستان (شمش طلا) با ۲۰ درصد پیشرفت و شرکت برسم لعل (کنسانتره و گندله آهن) ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی همچنین به صدور مجوز‌های متعدد برای رونق تولید و اشتغال آفرینی اشاره کرد و ادامه داد: در راستای حمایت از تولید و اشتغال، ۲ هزار و ۸۳۷ مجوز در بخش صنعت و معدن کردستان صادر شده است.

خلیقی در ادامه تاکید کرد: این مجوز‌ها شامل ۳۱۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی، ۴۳ پروانه بهره برداری معدن و ۲ هزار و ۴۷۷ پروانه خرده فروشی و خدمات فنی و بازرگانی است.

وی خاطرنشان کرد: با صدور این مجوزها، پیش‌بینی می‌شود، شاهد سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۴۰ هزار نفر باشیم.

مدیرکل صمت استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات شاخص در حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: تخصیص یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌های صنعتی و تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی، احیای ۱۰۸ واحد صنعتی راکد و ایجاد اشتغال برای ۷۲۵ نفر، ثبت ۲۳ هزار و ۴۵۶ مورد اشتغال در سامانه رصد، وصول ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن و اختصاص بخشی از آن به توسعه زیرساخت‌های استان، تخصیص ۳۹۴ میلیارد تومان برای احداث، بهسازی و آسفالت جاده‌های دسترسی به معادن و روستا‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: جذب و هزینه کرد ۸۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای طرح تحول زمین شناسی و شناسایی ۱۲۱ محدوده امیدبخش معدنی، تکمیل عملیات پرواز ژئوفیزیک هوایی در ۵۸ درصد از مساحت استان، افزایش ذخایر قطعی مواد معدنی از ۱۵ میلیون تن به ۱.۱ میلیارد تن (شامل ۱۸ نوع ماده معدنی) از دیگر اقدامات مهم بخش صنعت و معدن است.

خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در حوزه تجارت خارجی نیز شاهد دستاورد‌های قابل توجهی در استان کردستان بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۲ هزار تن کالا به ارزش یک هزار و ۱۸۳ میلیون دلار از استان صادر شده است، ادامه داد: این رقم در کنار صادرات سایر گمرکات استان، به ۴ هزار و ۴۰۹ هزار تن و ۲ هزار و ۲۰۵ میلیون دلار می‌رسد.

مدیرکل صمت استان کردستان افزود: علاوه بر این، ۸۱.۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۸.۳ میلیون دلار وارد و ۶ هزار و ۶۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ هزار و ۱۳۹ میلیون دلار ترانزیت شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجموع مبادلات خارجی استان کردستان در سال گذشته به ۱۵ هزار و ۵۸۳ هزار تن و ۱۷ هزار و ۹۷۷ میلیون دلار رسیده است.

خلیقی همچنین گفت: این اقدامات ارزشمند که در سایه تلاش و همت مسئولان و فعالان اقتصادی استان کردستان صورت گرفته، نویدبخش آینده‌ای روشن برای توسعه صنعتی و اقتصادی این استان است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
فاکتور سیاست برای اقتصاد
موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی در میزگرد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بررسی کردند؛ دولت جدید چگونه موفق خواهد شد؟

فاکتور سیاست برای اقتصاد