تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۴۶۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت:

رانت در بخش صنعت باید حذف شود/ خودروسازان انتقادپذیر باشند

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه خودروسازان انتقادپذیر باشند، گفت: باید امتیازات خاص و انحصارات غیرضروری و رانت در بخش صنعت حذف شود تا به بهره‌وری بالا دست یابیم.

به گزارش می‌متالز، عباس علی‌آبادی امروز یکشنبه در مراسم روز ملی صنعت و معدن در سالن سران اجلاس، اظهار داشت: بعضی از صنعتگران به دنبال دریافت وام‌های ریالی هستند با اینکه ما اعلام آمادگی برای اختصاص ارز را داده‌ایم، از آنجایی که پرداخت تسهیلات ارزی با ارز است و نسبت به وام‌های ریالی بیشتر است و این به نفع آنان نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این گونه موارد نشان می‌دهد که صنعت ما مولد و اقتصادی نیست.

وی با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌بنیان شدن صنعت، گفت: بدون تردید تا زمانی که صنایع ما با مراکز پیشرفته علمی و صنایع جهان ارتباط و تعامل سازنده نداشته باشند نمی‌توانند به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنند.

علی‌آبادی ادامه داد: با دانش‌بنیان شدن صنایع، بازار‌های جهانی به روی ما باز خواهد شد و قدرت رقابت‌پذیری پیدا خواهیم کرد.

وزیر صمت با تاکید بر توسعه معدن‌کاری، بیان کرد: سهم معدن در کشورمان مهم است باید از تجهیزات و فناوری‌ها به‌روز استفاده شود. امروز فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده که بدون ضربه زدن به محیط زیست فعالیت می‌کنند، اما ما محیط زیست را نابود کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید به طبیعت خود احترام بگذاریم باید فناوری‌ها را ارتقا داده و از تجهیزات به‌روز استفاده کنید؛ ضمن اینکه اگر صنعتگران و معدن‌کاران از متخصصان و دانشمندان سایر کشور‌ها در صنعت جذب کنند مشوق‌ها به آنها اختصاص می‌یابد.

فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور

علی‌آبادی با بیان اینکه ۳۷ شرکت خودرویی در کشور داریم، گفت: برای اینکه محصول صنعتی تولید کنند باید به سمت کالا‌های رقابتی حرکت کنند. مادامی که شرکت‌های خودروساز ما رقیب نداشته باشند وضعیت همین است.

وزیر صمت عنوان کرد: اختصاص ارز تنها نباید به خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت اختصاص یابد، بلکه نیاز است تا خودرو‌های ارزان قیمت وارد شود که منجر به ایجاد رقابت‌های سازنده با خودرو‌های داخلی شود.

وی تاکید کرد: خودروسازان باید خود و تولیدات را تغییر دهند و انتقادپذیر باشند در غیر این صورت در همین‌جا توقف خواهند کرد.

علی‌آبادی با تاکید بر افزایش بهره‌وری عوامل تولید به ویژه‌کار و سرمایه، گفت: در به‌کارگیری سرمایه و تجهیزات به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که دارای بهره‌وری بالایی نیست.

وزیر صمت ابراز کرد: رشد مستمر صادرات کالا و خدمات صنعتی کشور در راستای ارتقای کیفیت کالاها، شناسایی و تحصیل بازار‌های جهانی با تاکید بر صنعتی شدن است.

وی با اشاره به اینکه صادرات مهم‌ترین مساله در تولید است، گفت: باید همه ابزار‌های مشوق، دیپلماسی و تنبیهی را در صادرات کالا‌ها در نظر گرفت و ارز باید به صنعتگرانی اختصاص یابد که به دنبال صادرات باشند.

افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات غیرنفتی و اشتغال

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات غیرنفتی برای ایجاد اشتغال و سهم حداکثری در تولید ناخالص اقدام راهبردی در بخش صنعت است و روزی که خدمات فنی و مهندسی صادر شود آن روز در قلعه خواهیم بودید؛ ضمن اینکه در بیشتر زمینه‌ها به این دستاورد رسیده‌ایم.

وزیر صمت، با اشاره به توسعه روابط دیپلماسی به همت شهید آیت‌الله رئیسی گفت: مذاکره‌ها و افزایش تعامل‌ها با امضای تفاهم‌نامه‌ها صورت گرفته است، اما هنوز اجرای آن آغاز نشده است که باید به سرعت فرایند‌ها اجرایی شود.

وی افزود: حمایت از سازوکار‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهت تجاری‌سازی و ارتباط دو سویه باید مورد توجه قرار گیرد از این رو نباید سیاه‌نمایی‌هایی از کشور ارائه شود.

علی‌آبادی گفت: اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشورمان شوند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و ما نیز سرمایه‌گذاری فراسرزمینی انجام دهیم، به طور قطع موفق خواهیم بود ضمن اینکه امکان عرضه و صادرات کالا با کالا در کشور فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده