تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۴۴۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش تقاضا در معاملات آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن

‌می‌متالز - هفته اول تیرماه متوسط قیمت آهن اسفنجی ۰.۹۱ درصد کاهش یافت ولی متوسط قیمت گندله سنگ‌ آهن و کنسانتره سنگ‌آهن هر دو ۱ درصد افزایش یافتند. در معاملات هفته مورد بررسی سطح تقاضا پایین‌تر از انتظارات بود و به خصوص بخش بزرگی از کنسانتره سنگ‌آهن فروش نرفته باقی ماند.

به گزارش می‌متالز، افت شدید تقاضا بزرگترین حاشیه در معاملات بورس کالا برای آهن اسفنجی، گندله‌سنگ‌ آهن و کنسانتره سنگ‌ آهن طی هفته ابتدایی تیرماه بود. فعالان بازار بخشی از کاهش تقاضا را به دلیل محدودیت‌های توزیع برق در نیمه گرم سال می‌دانند و عقیده دارند کاهش تقاضا برای آهن اسفنجی در نیمه گرم سال اتفاق قابل پیش‌بینی است. البته این هفته تقاضا برای کنسانتره سنگ‌ آهن به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرد. در هفته مورد بررسی متوسط قیمت آهن اسفنجی کاهش یافت ولی قیمت گندله سنگ‌ آهن و کنسانتره سنگ‌ آهن افزایش یافتند.

آهن اسفنجی

متوسط قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش ۰.۹۱ درصدی به کیلویی ۱۲،۲۹۱ تومان رسید. قیمت آهن اسفنجی در نیمه اول سال جاری ریزشی شد و همچنان به همین روند ادامه می‌دهد. متوسط قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا از ۱۹ اردیبهشت‌ماه تا کنون ۱۲.۹ درصد کاهش یافته است و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. به صورت سنتی تقاضا برای آهن اسفنجی در فصل تابستان کاهش می‌یابد و به دنبال آن قیمت آهن اسفنجی نزولی می‌شود. روند قیمتی آهن اسفنجی در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

کاهش تقاضا در معاملات آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن

در معاملات این هفته تنها ۵۷ هزار تن یعنی ۱۹.۶ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. سطح معاملات آهن اسفنجی در این هفته به کمترین میزان در سال ۱۴۰۳ رسید.

گندله سنگ آهن

متوسط قیمت گندله سنگ آهن با افزایش ۱ درصدی به کیلویی ۵،۲۵۳ تومان رسید. از ۱۲ خردادماه تاکنون قیمت هر کیلوگرم گندله سنگ آهن ۲.۶ درصد افزایش یافته است. در این هفته‌ها تقاضا برای گندله سنگ‌ آهن افزایش یافته است و با ادامه این روند انتظار می‌رود قیمت‌ها سقف جدیدی تا اواسط تابستان به ثبت برسانند. روند قیمتی گندله سنگ آهن به صورت نمودار زیر است:

کاهش تقاضا در معاملات آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن

هفته اول تیرماه ۶۴۷ هزار تن گندله سنگ‌ آهن در بورس کالا عرضه شد و ۱۹۱ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت.

کنسانتره سنگ آهن

متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن با افزایش ۱ درصدی به کیلویی ۳،۷۷۲ تومان رسید. قیمت کنسانتره سنگ‌ آهن در فصل بهار صعودی بود و به قله کیلویی ۳،۸۰۵ تومان رسید. هفته آخر خردادماه کنسانتره سنگ‌ آهن در یک سقوط کم‌سابقه به کیلویی ۳،۷۳۵ تومان رسید و سپس در این هفته با قیمت کیلویی ۳،۷۷۲ تومان معامله شد. روند قیمت کنسانتره سنگ آهن در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

کاهش تقاضا در معاملات آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن

در معاملات هفته اول تیرماه ۵۶۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌ آهن در بورس کالا عرضه شد ولی کمتر از ۵۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده