تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۴۵۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زارعی:

شاخص‌های توزیع اعتبارات بودجه‌ای به استان‌ها باید تغییر کند

‌می‌متالز - نماینده مردم «دشتی و تنگستان» در مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ شاخص‌های توزیع اعتبارات بودجه‌ای به استان‌ها باید تغییر پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین زارعی، با اشاره به تخصیص بودجه استانی و رعایت عدالت در توزیع این منابع گفت: یکی از نتایج نابرابری در توزیع بودجه استانی، یله و رها ماندن تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام در استان هاست.

نماینده مردم «دشتی و تنگستان» در مجلس دوازدهم با بیان اینکه عدد پروژه‌های نیمه تمام در استان‌ها، بالاست، تاکید کرد: این مساله به خودی خود نشان می‌دهد که ما در توزیع منابع بودجه‌ای به استان‌ها به صورت دقیق و هدفمند عمل نکرده‌ایم و منابع این پروژه‌ها به درستی تزریق نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری که در پروژه‌ها مبنا قرار گرفته است با نرخ استهلاک پروژه‌ها متفاوت است و ما شاهد انحراف نامساعد در این بخش هستیم و این بدین معنی است که استهلاک پروژه بیش از سرمایه‌ایست که برای آن صرف می‌شود.

نماینده مردم «دشتی و تنگستان» در مجلس دوازدهم تاکید کرد: به اعتقاد بنده شاخص‌های توزیع اعتبارات بودجه‌ای به استان‌ها باید تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه شاخص جمعیت یکی از بخش‌های مربوط به توزیع بودجه استانی قلمداد می‌شود، ادامه داد: در این بخش باید شاخص‌های دیگر همچون محرومیت، فقر، دوری از مناطق و آمایش سرزمینی به عنوان شاخص‌های تاثیرگذار مد نظر قرار گیرد. از این طریق ما می‌توانیم شاخص‌های بودجه را دچار تغییر و همچنین به سمت عدالت سوق دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه باید بودجه عملیاتی باشد، ادامه داد: منابع بودجه باید شفاف باشد. در حال حاضر برای خیلی از استان‌ها، جدول شماره ۱۰ یعنی جدول توزیع اعتبارات، شفاف نیست. در این شرایط اعتبارات داده می‌شود، اما در تخصیص ها، نابرابری صورت می‌گیرد که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه بالای ۷۰ تا ۸۵ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در سطح وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که این منابع به استان‌ها تزریق نمی‌شود لذا اگر این اتفاق بیفتد و اگر این منابع در اختیار استان‌ها قرار گیرد، استان‌ها دستشان در اجرای امور بازتر بوده و اثرات بیشتری خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده