تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۴۵۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخش معدن فقط در ۴ درصد مساحت کشور فعال است

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن ایران گفت: در حال حاضر بخش معدن در ۴ درصد مساحت کشور فعال است و این موضوع باید با مدیریت صحیح انجام شود.

به گزارش می‌متالز، بهرامن رئیس خانه معدن ایران در برنامه دهه تولید و تجارت گفت: ۴ درصد از سرزمین کشور تحت پوشش فعالیت معدنی است.

سال گذشته حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است.

او افزود: رشد بخش معدن در سال قبل سه درصد بود و برای تحقق رشد ۱۳ درصدی که در برنامه هفتم دیده شده و همچنین برای افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: برآورد‌ها نشان می‌دهد برای اینکه رشد بخش معدن به هفت تا هشت درصد برسد، حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن نیاز است.

به گفته بهرامن، سرمایه گذاری در بخش معدن از ۶۵ سال پیش تاکنون ۵۵ میلیارد دلار بوده است. 

رئیس خانه معدن ایران افزود‌: کشورمان ایران در کنار کشور‌های آمریکا و روسیه دارای شرایط خاص معدنی است که باید با همراهی بخش دولتی و خصوصی از آن بهره برداری شود. 

بهرامن با بیان اینکه عوامل بازدارنده‌ای در حوزه معدن وجود دارد بیان داشت: باید مزیت‌ها را در بخش معدن شناخت. در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای معادن تعریف شده است که باید و ضروری است در این زمینه زیرساخت‌ها تامین شود. 

رئیس خانه معدن ایران بیان داشت: ذخایر معدنی در همه کشور‌ها جزو تملک حاکمیت است بنابراین اگر از این ذخایر استفاده نکنیم خیانت کرده ایم.

وی افزد: درآمد‌های شیرین نفتی در بودجه اجازه نداد که بخش معدن رشد واقعی خودش را داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده