تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۴۷۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش قیمت شمش فولادی به بازار صادراتی ایران سرایت نکرد

‌می‌متالز - آخرین روز‌های ژوئن ۲۰۲۴ قیمت شمش فولادی در چین، ویتنام و تایلند بین چهار تا ۲۰ دلار کاهش یافت و در معاملات هفته گذشته سطح تقاضا پایین‌تر از انتظارات بود. با این حال قیمت شمش فولادی ایران هفته قبل از ریزش قیمت‌ها به دور ماند و با ثبات به کار خود پایان داد.

به گزارش می‌متالز، قیمت شمش فولادی در آسیای جنوب شرقی در پی افت تقاضا وارد فاز نزولی شد و به ندرت خریداری برای این محصول پیدا می‌شود. همچنین نوسانات قیمت دیگر محصولات فولادی به ویژه میلگرد بر کسادی بیشتری بازار شمش فولادی اثر گذار بود و به تعبیر شماری از فعالان بازار در جنوب شرق آسیا، تولیدکنندگان شمش فولادی در سراسر جهان بدون حضوری مشتری، نظاره‌گر کاهش متوالی قیمت‌ها هستند. بر اساس ارزیابی‌های بیگمینت (BigMint) قیمت هر تن شمش فولادی فیلیپین در طول دو هفته گذشته بدون تغییر با بهای ۵۰۵ تا ۵۱۰ دلار عرضه شد.

ریزش قیمت شمش فولادی به بازار صادراتی ایران سرایت نکرد

کاهش قیمت‌ها در بازار شمش فولادی ویتنام و تایلند

قیمت شمش فولادی در ویتنام و تایلند بین ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش پیدا کرد. بر این اساس هر تن کاهش شمش فولادی ویتنام هفته گذشته با افت ۱۰ تا ۱۵ دلاری با بهای ۴۹۰ دلار عرضه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته گذشته هیچ گونه معامله‌ای در بازار شمش فولادی ویتنام منعقد نشد چراکه وزش باد‌های موسمی باعث تأخیر در فعالیت‌های ساختمانی در مناطقی از آسیای جنوب شرقی شد و به دنبال این موضوع شمش فولادی ویتنام باوجود افت قیمت خریداری نداشت. وضعیت بازار شمش فولادی در تایلند نیز در آخرین روز‌های ژوئن ۲۰۲۴ مناسب نبود تا جایی از قیمت هر تن شمش فولادی تایلند در طول هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ دلار کاسته شد و این محصول با بهای ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار در هر تن به فروش می‌رسید.

ریزش چهار دلاری شمش فولادی در چین

قیمت شمش فولادی چین در طول روز‌های گذشته حدود چهار دلار کاهش یافت، به طوری که بهای هر تن شمش فولادی در تانگشان (Tangshan) ۳۰ یوان معادل چهار دلار افت پیدا کرد و در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده حوالی ۳۳۱۰ یوان در تن معادل ۴۵۶ دلار در تن قیمت‌گذاری شد. نوسانات در بازار مواد اولیه و ریزش بهای فولاد تمام‌شده چین به ویژه میلگرد در طول هفته گذشته منجر به ریزش قیمت شمش فولاد در چین شد. قیمت هر تن میلگرد چین در معاملات آتی ۲۱ ژوئن با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۱۹ یوان در تن معادل سه دلار در تن افت داشت و به ۳۵۴۴ یوان در تن یعنی ۴۸۸ دلار در تن رسید.

بازار صادراتی شمش فولادی ایران در رکود

بازار صادراتی شمش فولادی ایران هفته گذشته با ثبات قیمت‌ها به کار خود پایان داد. آنطور که بیگمینت ادعا کرده مناقصه بزرگی در بازار صادراتی شمش فولادی ایران طی روز‌های اخیر برگزار نشد و محدودیت‌ها و قطعی برق در بحبوحه تابستان سوزان در منطقه بر بازار صادراتی این محصول در ایران تأثیر گذاشته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده