تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۴۷۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شکست قاطع برنامه‌های تولید مس در جهان/ آیا قیمت فلز مس صعودی می‌شود؟

‌می‌متالز - پروژه غول‌های معدنی جهان برای افزایش تولید مس از سال ۲۰۱۸ شروع شد ولی داده‌ها نشان می‌دهد پس از ۶ سال نه تنها موفقیتی در این بخش دیده نمی‌شود، بلکه بیشتر پروژه‌ها به مرز شکست رسیده‌اند.

به گزارش می‌متالز، داده‌های آماری نشان می‌دهد تقاضا برای فلز مس روند صعودی دارد و در سال‌های پیش‌رو شدت می‌گیرد. صنایعی مانند خودرو‌های برقی بر شدت تقاضا برای فلز مس افزوده‌اند. در مقابل بازدهی بلندمدت سرمایه‌گذاری معدن در کنار چالش‌هایی مانند کاهش خلوص سنگ مس و اعتصابات جوامع کارگری عرضه بیشتر مس را تهدید می‌کند. گزارش‌های مختلف تأیید می‌کند جهان تا سال ۲۰۳۰ با کسری بزرگی در حوزه مس مواجه خواهد شد و اگر همین امروز سرمایه‌گذاری‌های جدیدی برای اکتشاف معادن مس انجام شود تا ۱۶ سال آینده به بازدهی نمی‌رسد.

معدن‌کاران بزرگ جهان با هدف افزایش تولید مس برنامه‌های مختلفی را تدوین کردند ولی تاکنون برنامه‌های افزایش تولید مس هیچ نتیجه‌ای نداشته است. برای مثال شرکت تولید مس کودلکو از سال ۲۰۱۸ پروژه‌های جدیدی آغاز کرد ولی امروز پس از ۶ سال داده‌ها نشان می‌دهد تمام برنامه‌های این غول بزرگ شکست خورده است.

شکست قاطع برنامه‌های تولید مس در جهان/ آیا قیمت فلز مس صعودی می‌شود؟

برنامه‌های سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کودلکو تا اواسط سال ۲۰۲۱ رشد کردند ولی سپس با یک سقوط بزرگ به مرز شکست رسیدند. برنامه‌های سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز تاکنون نتیجه روشنی نداشته‌اند. برنامه‌های این شرکت در واقعیت از چشم‌انداز ترسیم شده فاصله زیادی دارد. این برنامه‌ها قرار بود تا سال ۲۰۴۲ بخش بزرگی از بازار مس را تأمین شود ولی هیچ موفقیتی در آنها دیده نمی‌شود. برنامه‌های سایر معادن بزرگ جهان نیز شرایطی شبیه به کودلکو دارد. سال ۲۰۱۶ همزمان با افزایش نگرانی‌ها برای عرضه مس بسیاری از این معادن برنامه‌های زیادی برای رشد تولید منتشر کردند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر برنامه‌ها یا مانند کودلکو شکست خوردند و یا با چشم‌انداز فاصله زیادی دارند.

این تولیدکنندگان مدعی‌اند اعتصابات کارگری، کاهش خلوص سنگ معدن و افت شدید سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش دلیل شکست برنامه‌هاست. با این تفاسیر آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی مدعی شد ۳ تولیدکننده برتر مس جهان تا سال ۲۰۳۰ شیلی، پرو و جمهوری دموکراتیک کنگو هستند.

با شکست برنامه‌های افزایش تولید مس در معادل بسیاری از کشور‌های جهان، جمهوری کنگو در حال تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ در بازار مس است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در کنگو معادن غنی از مس با خلوص بالا وجود دارد ولی در بیشتر موارد دور افتاده هستند و استخراج از آنها نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار زیاد است. آنها تا سال ۲۰۳۰ سهم ۱۴ درصدی در تولید و سهم ۷ درصدی در تصفیه مس دارند. شیلی همچنان بزرگترین بازیگر تولید مس در جهان باقی می‌ماند. چین نیز تا سال ۲۰۳۰ سهم ۴۶ درصدی از تصفیه مس در جهان دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده