تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۵۱۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس، روی و سرب در آستانه رکود

‌می‌متالز - مصرف سه فلز مس، روی و سرب در سال‌های گذشته رابطه مستقیمی با بسته‌های حمایتی چین داشت. هر بار با ارائه بسته حمایتی جدید توسط دولت چین، مصرف فلزات افزایشی می‌شد و در مقابل با کاهش محرک‌های اقتصادی بازار فلزات پایه به رکود فرو می‌رفت.

به گزارش می‌متالز، داده‌های جمع‌آوری شده از ICSG و ILZSG نشان می‌دهد مصرف ترکیبی فلزات پایه به خصوص مس، روی و سرب با محرک‌های اقتصادی چین رابطه مستقیم دارد. در بازه‌های زمانی بلندمدت با ارائه هر محرک اقتصادی توسط دولت چین مصرف این فلزات افزایش یافت و در مقابل با کاهش بسته‌های حمایتی نرخ مصرف مس، روی و سرب راکد شده است.

مس، روی و سرب در آستانه رکود

اطلاعات نمودار بالا نشان می‌دهد احتمال رکود در بازار مس، روی و سرب با افت بسته‌های حمایتی وجود دارد. اگرچه برخی از نشریات چینی مدعی‌اند بسته‌های حمایتی جدید در ماه‌آتی منتشر خواهند شد ولی افت محرک‌های اقتصادی بازار فلزات پایه را به سمت رکود سوق داده است. چینی‌ها با آغاز سال ۲۰۲۴ بر ذخایر فلزات خود به ویژه مس افزودند ولی از ماه قبل شرایط تغییر کرد و آنها نه تنها ذخیره سازی جدیدی نداشتند بلکه به جای خرید، از ذخایر قبلی خود استفاده کردند. همین مسئله با کاهش شدید قیمت مس همراه بود.

قیمت مس در مدت کوتاهی از ۱۰۹۰۰ دلار تا ۹۵۰۰ دلار برای هر تن ریخت، اگرچه در روز‌های اخیر دوباره به کانال ۱۰ هزار دلار نزدیک شد ولی گزارش‌ها از رکود حاکم بر بازار مس حکایت می‌کند. در بازار روی نیز همین رالی صعودی در سال ۲۰۲۴ آغاز شد تا قیمت هر تن فلز روی از سطح ۲۳۰۰ دلار تا بیش از ۳۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند. قیمت فلز روی خیلی سریع به بالاترین مقدار در طول ۲ سال گذشته رسید ولی پس از کاهش محرک‌های اقتصادی در ماه گذشته تا کانال ۲۷۰۰ دلار کاهش یافت. اگرچه فلز روی پس از آن دوباره به سطح ۳۰۰۰ دلار بازگشت. شرایط بازار سرب شباهت زیادی با روی دارد.

قیمت هر تن فلز سرب در سال ۲۰۲۴ از ۱۹۶۵ دلار تا بیش از ۲۳۰۰ دلار افزایش یافت و سپس تا ۲۱۵۰ دلار کاهشی شد. داده‌ها نشان می‌دهد در صورت قطع کامل محرک‌های اقتصادی چین احتمال سقوط سنگین در قیمت فلزات وجود دارد. در بازه‌های زمانی قبلی همزمان با توقف محرک‌های اقتصادی قیمت بعضی از فلزات تا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته بود و اکنون برخی از تحلیل‌گران مدعی‌اند امروز خطر بزرگی بازار فلزات پایه را تهدید می‌کند.

مؤسسات مالی بزرگ جهان مانند گلدن‌ساکس و جی‌پی مورگان پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای از قیمت فلزات در ماه‌های آینده به خصوص ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۴ ارائه داده‌اند. به عقیده آنها قیمت فلزات به ویژه مس و روی به دلیل تقاضای فزاینده در کوتاه مدت و بلندمدت بر مدار صعود قرار می‌گیرند ولی توقف بسته‌های حمایتی دولت چین یک مانع یا دست‌انداز در روند صعودی بلندمدت فلزاتی مانند مس است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین