تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۵۱۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چراغ سبز مس به آغاز روند صعودی جدید/ آیا قیمت مس ۱۲ هزار دلاری می‌شود؟

چراغ سبز مس به آغاز روند صعودی جدید/ آیا قیمت مس ۱۲ هزار دلاری می‌شود؟
‌می‌متالز - یک ماه قبل قیمت فلز مس در فاصله کمتر از ۱۰۰ دلاری تا کانال ۱۲ هزار دلار ریزشی شد و تا کانال ۹ هزار دلار عقب‌نشینی کرد ولی در معاملات هفته گذشته پرمیوم مس در بازار چین مثبت شد. فعالان بازار رشد پرمیوم مس را یک معیار در تعیین روند صعودی قیمت مس معنا می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، قیمت فلز مس در سال ۲۰۲۴ روند صعودی قدرتمندی از کانال ۸ هزار دلار آغاز کرد و طی چند ماه به فاصله کمتر از ۱۰۰ دلاری کانال ۱۲ هزار دلار رسید. با وجود چشم‌انداز مثبت در معاملات بازار مس ولی قیمت مس به شدت ریزشی شد و دو هفته بعد به سطح ۹ هزار دلار بازگشت. رکود در بازار‌های داخلی چین و کاهش تقاضا برای فلز نارنجی دلیل افت قیمت‌ها در این بازار بود ولی در معاملات هفته گذشته تحلیل‌گران از نشانه‌هایی برای آغاز یک موج صعودی جدید برای قیمت مس خبر دادند.

پرمیوم مس، یکی از معیار‌های کلیدی تقاضای مس در چین برای نخستین بار طی دو ماه گذشته به محدوده مثبت بازگشت. این اتفاق به معنای افزایش تقاضا از سوی کاربران است.

چراغ سبز مس به آغاز روند صعودی جدید/ آیا قیمت مس ۱۲ هزار دلاری می‌شود؟

فعالان بازار بازگشت پرمیوم مس به محدوده مثبت را به معنای آغاز روند صعودی جدید در بازار مس معنی می‌کنند. طی سال‌های گذشته هر بار با افزایش پرمیوم مس در بازار چین قیمت مس بر مدار صعود قرار می‌گرفت و در طرف مقابل کاهش پرمیوم مس نیز به معنای روند نزولی قیمت مس است. به دنبال این اتفاق قیمت مس در پایان معاملات هفتگی به کانال ۹۹۰۰ دلار برای هر تن افزایش یافت. رویترز در این بازه نوشت احتمال کاهش نرخ بهره از ماه سپتامبر و آغاز چرخه انبساطی قیمت مس را صعودی کرده است.

ذخایر مس در مناطق مختلف نیز شرایط متفاوتی داشت. در بورس آتی شانگهای ذخایر مس برای سومین هفته متوالی کاهش یافت. البته ذخایر مس چین تا ماه قبل به شدت افزایش یافته بود. در انبار‌های تحت نظارت بورس فلزات لندن نیز ذخایر مس به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۳ رسید. اکنون ذخایر این انبار‌ها برابر با ۱۸۶۴۵۰ تن ارزیابی می‌شود.

نشریات چینی مدعی‌اند بازار مس در انتظار یک نشست سیاسی در اواخر ماه ژوئیه است. انتظار می‌رود اقدامات جدیدی برای حمایت از اقتصاد اعلام شود. بسته‌های حمایتی جدید محرک مثبتی برای افزایش قیمت مس طی هفته‌های پیش‌رو است. مؤسسات مالی پیش‌بینی می‌کنند در صورت تصویب بسته‌های مالی دولت چین و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو قیمت مس افزایش چشم‌گیری به ثبت برساند و شاید در کوتاه مدت سطح ۱۱ هزار دلار را پشت سر بگذارد. برخی از تحلیل‌گران قیمت مس در سال ۲۰۲۵ را بیش از ۱۲ هزار دلار به ازای هر تن تخمین می‌کنند. رونق صنایعی مانند اتومبیل‌های برقی با تقاضای فزاینده در بازار مس همراه بود و پیش‌بینی می‌شود عرضه فعلی مس تنها پاسخ‌گوی بخش پایینی از تقاضا تا سال ۲۰۳۰ باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده