تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۴۷۶۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

معرفی شرکت پرشیا خودرو/ از واردات بی ام و تا اُپل مونتاژ چین!

‌می‌متالز - در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز که ماه پیش برگزار شد، شرکت پرشیا خودرو از سه مدل خودرو اپل مونتاژ چین رونمایی کرد. شرکتی که در سال‌های نه‌چندان دور به صورت تخصصی روی محصولات بی ام و کار می‌کرد، چگونه به واردات اپل رسید؟

به گزارش می‌متالز، پرشیا خودرو یکی از شرکت‌های واردکننده خودرو است که سال ۲۰۰۴ میلادی با هدف واردات و ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات بی ام و در ایران تاسیس شد. بعد‌ها با واگذاری آن به بخش خصوصی در سال ۲۰۱۳، خودرو انگلیسی مینی نیز به سبد محصولات این شرکت افزوده شد. این شرکت در حال حاضر زیرمجموعه گروه PMG (Persia Mobility Group) بوده و علاوه بر آن، مانیان خودرو و بونیز خودرو هم شرکت‌های تابعه این گروه خودروسازی است.

با توجه به سابقه تحریم‌های بین‌المللی ایران، تعداد کمی از خودروسازان مطرح جهانی تاکنون اقدام به همکاری با شرکت‌های ایرانی کرده‌اند؛ بنابراین پرشیا خودرو نیز برخلاف ادعای این شرکت، نماینده رسمی بی ام و در ایران به شمار نمی‌رفت و همانند اغلب شرکت‌های واردکننده‌ای که امروزه اقدام به واردات خودرو از برند‌های مطرحی همچون هیوندای، کیا و هوندا می‌کنند، به صورت غیررسمی این کار را انجام می‌داد.

از واردات بی ام و ۷۳۰ تا مینی کانتریمن

به هر حال با وجود اینکه پرشیا خودرو به صورت غیررسمی اقدام به واردات خودرو‌های مطرح اروپایی می‌کرد، اوایل دهه ۹۰ در سال‌هایی که واردات خودرو پس از محدودیت‌های بسیار آزاد شده بود، شرکت پرشیا خودرو توانست محصولات به‌روز و لوکس از برند‌های معتبر اروپایی را وارد بازار ایران کند. بی ام و ۷۳۰ Li لوکس‌ترین سدان تولیدی این شرکت به شمار می‌رفت که پرشیا خودرو توانست در بازار ایران عرضه کند.

افزون بر این محصولات دیگری نیز از جمله کراس‌اوور‌های X۱، X۳، X۴ بی ام و و همچنین خودرو جذاب مینی کانتریمن که محصولی با اصالت انگلیسی به شمار می‌رود، توسط پرشیا خودرو وارد ایران شد.

خدمات پس از فروش این شرکت نیز تا حدود زیادی قابل قبول است و به رغم فعالیت محدود در حوزه واردات، در حال حاضر ۱۹ نمایندگی فروش و ۱۲ مرکز خدمات در سراسر کشور دارد. این شرکت حتی پس از ممنوعیت واردات نیز خدمات پس از فروش خود را برای محصولات بی ام و در داخل کشور قطع نکرد و هنوز هم با گذشت بیش از ۶ سال از ممنوعیت واردات، خدمات تعمیر و سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های پرشیا خودرو انجام می‌گیرد.

همکاری پرشیا خودرو با شرکت‌های چینی، اثر محدودیت واردات

در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز، شرکت PMG علاوه بر معرفی سه محصول جدید از شرکت خودروسازی اپل با نام‌های اپل موکا، کورسا و کراس‌لند، از نیسان ترا با زیربرند مانیان خودرو نیز برای اولین بار رونمایی کرد. اگرچه شرکت اپل یکی از خودروسازان بااصالت و قدیمی آلمانی محسوب می‌شود و در حال حاضر تحت مالکیت شرکت فرانسوی پژو سیتروئن است، اما باید توجه داشت این خودرو‌ها در اتحادیه اروپا به تولید نمی‌رسند.

معرفی شرکت پرشیا خودرو/ از واردات بی ام و تا اُپل مونتاژ چین!

هر سه مدل اپل واردشده به کشور در سایت ترکیه مونتاژ می‌شوند و تولید شرکت مادر نیستند. همچنین نیسان ترا که در زیربرند مانیان خودرو مونتاژ می‌شود، تولید شرکت ژنگ‌ژو، یکی از زیرمجموعه‌های دانگ‌فنگ، است.

به هر حال، محدودیت‌های واردات خودرو از جمله محدودیت حجم موتور، کشور سازنده و سقف ارزی ۲۰ هزار یورویی باعث می‌شود خودرو‌های باکیفیت و مطرح خارجی از جمله بنز و بی ام و به ایران وارد نشود و از همین رو شرکتی مثل پرشیا خودرو که به صورت تخصصی روی برند بی ام و کار می‌کرد، مجبور به عقد قرارداد با شرکت‌های چینی می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده