تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۴۷۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بلاتکلیفی «سرخ‌فام»

‌می‌متالز - روز گذشته نماگر‌های اصلی بازار سرمایه افت محسوسی را به‌ ثبت رساندند، به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۱.۱ درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲ میلیون و ۷۲ هزار‌واحدی قرارگرفت. افت ۲۳‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی محقق شد که نماگر هموزن با کاهش ارتفاع ۱.۵۴ درصدی، همراه و در نهایت در سطح ۶۶۸ هزار و ۲۲۸ واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۹۵درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۲‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. در این میان با به دور دوم کشیده‌شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان بازار یک هفته تا تعیین‌تکلیف رئیس‌جمهور آینده فاصله دارد و باید دید روز شنبه بازار چه روندی به خود خواهد دید.

بازار از دیدگاه کارشناسان

پیام الیاس کردی؛ کارشناس بازار سرمایه افت روز گذشته بازار سرمایه را این‌گونه ارزیابی کرد: هفته گذشته بازار سرمایه در بحبوحه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرایط مطلوبی داشت و روز‌های سبزپوشی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. با به دور دوم کشیده‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، ابهامات پیرامون سکاندار جدید قوه مجریه، ریسک جدیدی را به بازار سرمایه تحمیل کرده‌است. پس از تایید صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری، کاندیدا‌ها از برنامه‌ها و سیاست‌های خود در قالب مناظرات تلویزیونی و نشست‌های تبلیغاتی پرده برداشتند و بازار سرمایه نیز نسبت به اظهارنظر آنها واکنش‌های متفاوتی را نشان‌داده‌است. باید گفت؛ بازار در شرایطی وضعیت مساعدی ندارد که پیش‌تر نیز تحت‌الشعاع تصمیم‌های غیرکارشناسی‌شده سیاستگذاران قرارگرفته و در باتلاق رکودی عمیقی فرو رفته بود، بنابراین بازاری به مانند بازار سرمایه که حجم چندانی ندارد، تاثیرپذیری بیشتری از ریسک‌های گوناگون می‌پذیرد.

از طرفی می‌توان گفت صنایع گوناگون بازار پتانسیل رشد مناسبی را در دل خود دارند و حمایت سیاستگذاران از بهبود وضعیت بازار می‌تواند رنگ و بوی متفاوتی به صنایع ببخشد، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نشود، بازار کم‌حجم سرمایه واکنش به‌خصوصی نسبت به ریسک‌های گوناگون از خود نشان ندهد. سعید مشکات؛ کارشناس بازار سرمایه نیز در تشریح روند بازار گفت: روز گذشته بازار سرمایه روز سرخ‌پوشی را به‌ثبت رساند، پس از سبزپوشی متعادل بازار در هفته نخست تیرماه، با به دور دوم کشیده‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، بلاتکلیفی بازار‌های مالی به‌خصوص بازار سرمایه نسبت به انتخاب چهاردهمین رئیس قوه مجریه یک هفته دیگر تمدید شد. روز گذشته نیز بازار سرمایه ذیل ابهاماتی از این دست حدود یک‌درصد سقوط کرد، با این‌وجود رفتار روز گذشته بازار را نمی‌توان رفتاری هیجانی نامید، چراکه بازار سرمایه نیز به مانند هر بازار زنده دیگری، زمانی‌که ردپای بهبود را نبیند و آینده مبهم و نامطلوبی را برای خود تصور کند، دست رد به سینه صعود می‌زند و افت قیمت را به‌ثبت می‌رساند.

از طرفی نزول روز گذشته بازار را نمی‌توان نتیجه عملکرد نامطلوب صنایع گوناگون بازار دانست، چراکه در مقطع فعلی ریسک بااهمیت دیگری که انتخابات ریاست‌جمهوری است، بازار را وارد پیچ بلاتکلیفی کرده‌است، از این‌رو تا زمانی‌که چنین ریسکی سایه سنگینی بر بورس انداخته، نمی‌توان بازار را از منظر تحلیل تکنیکال مورد بررسی و تحلیل قرار داد، چراکه سیاست‌های رئیس‌جمهور آینده می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای بر روند بازار‌ها داشته‌باشد، بنابراین باید منتظر ماند و دید در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کدام نامزد پیروز انتخابات خواهد شد و بازار چه واکنشی به آن نشان خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
دوازده ساعت پیش
دوازده ساعت پیش
عناوین برگزیده