تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۴۷۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورق بورس برگشت

‌می‌متالز - بازار سرمایه که هفته گذشته را با خوش‌بینی‌های انتخاباتی و محرک‌هایی مانند کاهش نرخ اخزا و افزایش قیمت دلار در سامانه نیما با رشد قابل‌توجهی به پایان رساند، هفته دوم تیر را متفاوت شروع کرد.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای هفته بازار سعی کرد مثبت‌های چهارشنبه را ادامه دهد، اما در انتهای ساعت معاملاتی رمق رشد نیز از بورس رفت. این بی‌رمقی در روز گذشته خود را بیشتر نمایان کرد و باعث شد شاخص‌کل ۲۳هزار و ۱۱۰واحد کاهش ارتفاع داشته‌باشد و ریزش بیش از یک‌درصدی را ثبت کرد. تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه در ادامه هفته‌جاری وضعیتی برزخی خواهد داشت و تمدید ابهامات انتخاباتی به‌نفع بورس نیست. در حال‌حاضر سرنوشت بازار سرمایه بیش از هر چیز دیگری به سرنوشت انتخابات که در هفته آینده مشخص خواهد شد، گره‌خورده و این هفته را با بیم و امید به‌سر خواهد برد. کارشناسان از نگرانی‌های بازار سرمایه می‌گویند.

تمدید وضعیت برزخی در بورس

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در دو هفته گذشته به دلیل موضوع انتخابات، چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی مبهم، عدم‌ثبات رویه‌های اقتصادی و تمام مشکلاتی که از دولت سیزدهم وجود داشت شرایط بغرنجی را پشت‌سر گذاشت، گفت: طی هفته اخیر پایین‌آمدن نرخ اخزا یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که بر بازار سرمایه تاثیر مثبت گذاشت، علاوه‌بر این، از هفته گذشته دو صندوق اهرمی که اخیرا روانه شدند هرکدام با یک همت یونیت ممتاز و یونیت‌های عادی به پذیره‌نویسی شروع کردند و در حال خرید سهام هستند و این موضوع نیز تاثیر قابل‌توجهی روی روند بازار گذاشت.

وی ادامه‌داد: اگر انتخابات با آقایان قالیباف و پزشکیان به دور دوم می‌رفت، بازار واکنش مثبتی نشان می‌داد، چون تیم اقتصادی آقای قالیباف به‌رغم اینکه وی خود را از جبهه انقلاب معرفی می‌کرد از افرادی بودند که نسبت به اقتصاد آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضا نگاه مثبت داشتند و به‌نظر بازار سرمایه منتفع می‌شد و شرایط از دولت مرحوم رئیسی وضعیت بهتری پیدا می‌کرد، اما با حضور آقایان جلیلی و پزشکیان در دور دوم و حمایت آقای قالیباف از آقای جلیلی شوک منفی به بازار داده‌شده و الان بازار در شرایط برزخی به‌سر می‌برد. شریعتی ادامه‌داد: با بازگشایی دامنه‌نوسان عده‌ای که از آینده انتخابات ترس داشتند در صف‌فروش ظاهر شدند و وضعیت بازار ریزشی شد. نگاه افراد نزدیک به آقای جلیلی که به دلارزدا‌ها معروف هستند، نگاه اقتصادی سوسیالیستی است و این نگاه بر بازار تاثیر منفی گذاشته و ذهنیت سنگینی که وجود دارد مبنی‌بر اینکه بورس‌کالا تعطیل شود و... باعث‌شده تا سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری درخصوص معامله در این هفته به خرج دهند. در نهایت بازار در این هفته در شرایط برزخی خواهد ماند و امیدوار خواهد بود افرادی سر کار بیایند که نگاه منطقی‌تری در اقتصاد داشته باشند و نگاه اقتصاد دولتی صرف نداشته باشند.

بورس انتخاباتی

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز گذشته اعلام نتایج بازار عقب‌نشینی کرد و شاخص کل بورس بعد از ۶ روز رشد متوالی قرمز شد. درحالی‌که فکر می‌کردیم در هفته جاری با روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب و بازگشایی دامنه نوسان شرایط واقعی تری را در بازار شاهد باشیم و بورس در فضای شفاف تصمیمات بهتر و دقیق‌تری را بتواند بگیرد که با دور دوم رفتن انتخابات، حال باید دید که بورس چه واکنشی را به نامزد‌های پیش رو نشان خواهد داد، چراکه با روی کار آمدن هریک از نامزد‌ها در تصمیمات سرمایه‌گذاری فعالان بازار موثر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد بسیاری از حقوقی‌ها دوباره تا هفته آینده و مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، از ادامه سرمایه‌گذاری خود سر باز زنند و سپس تصمیم به ترمیم سبد سرمایه‌گذاری خود بگیرند. این هفته فعالان بازار محافظه کاری بیشتری برای سرمایه‌گذاری خود خواهند داشت و به نوعی این هفته سناریوی سردرگمی و محافظه‌کاری بر بازار غلبه دارد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که به حرف و وعده کاندیدا‌ها نمی‌توان اعتماد چندانی کرد و متاسفانه در دولت‌های قبل نیز با سیاست‌های نسنجیده چنان فشاری به بازار وارد شد که روزگار سختی را برای سهامداران رقم زد. در یک‌سال گذشته بازار به شدت سقوط کرد و ماهانه نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان از بورس خارج شد. بازار سهام در یک ماه اخیر نیز شاهد خروج حداقل ۲همتی پول سهامداران حقیقی از سهام و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت یا سایر بازار‌های موازی بود. بازار سرمایه تا به امروز مراحل سختی را پشت سر گذاشته و اهالی بازار را دچار یک بلاتکلیفی کرده‌است. آمار و ارقام نشان می‌دهد در ماه‌ها و هفته‌های منتهی به انتخابات، معامله‌گران با احتیاط بیشتری دست به معامله زده اند، زیرا رویکرد سیاسی نامزد‌ها و چشم انداز تجارت خارجی با فرض به قدرت رسیدن هریک از آنها سبب می‌شود بورس تا زمان اعلام نتایج از واکنش جدی خودداری کند. 

این تحلیلگر افزود: روز گذشته فضای ترس در بازار غالب شد و باید برای این هفته با احتیاط بیشتری اقدام به فعالیت کرد. البته این مثبت شدن در انتهای هفته گذشته و روز ابتدایی هفته‌جاری را نیز باید فقط به تصمیمات سیاسی گره زد. یکی از این اتفاقات کاهش نرخ بهره و نرخ اخزا‌ها بوده که هفته گذشته به زیر ۳۰ درصد رسید و یک تحول مهم برای بازار محسوب می‌شود و رویداد دیگر افزایش نرخ دلار نیما بود که از رقم ۴۳ گذشت و به رشد بازار کمک قابل‌توجهی کرد. همچنین انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها و پذیره نویسی و فعالیت صندوق‌های اهرمی نیز از اخبار مثبتی بود که اثر خوبی بر بازار گذاشت. حاجعلی گفت: هنوز هم بازار سرمایه تا بازگشت اعتمادی که در فصل بهار گذشته از سهامداران سلب شد، فاصله زیادی دارد که منشأ این موضوع در شعار‌ها و وعده‌های محقق نشده است که نمی‌گذارد اعتماد برگردد. مشکلات دیگری از جمله تشدید محدودیت برق صنایع در روزهای گرم تابستان و اثرات منفی که بر سود شرکت‌ها خواهد گذاشت نیز سبب شده شرایط برای بازگشت به تعادل سخت شود.

پشت سر گذاشتن مناظره ترامپ و بایدن و تبعات آن، موضوع‌های مربوط به برجام و آژانس، خبر‌های جنگ اسرائیل و لبنان و همچنین انتشار گزارش‌های تکمیلی ماهانه و صورت‌های مالی و برخی مجامع از مهم‌ترین اخباری هستند که علاوه بر انتخابات، بر بازار تاثیرگذار خواهند بود. همچنین فضای اعمال سیاست‌های انبساطی از نکات بارز و مهمی است که بازار در پیش دارد، اما در حال حاضر همه چیز زیر سیطره خبر‌های انتخابات دنیای سیاست قرار گرفته است. این تحلیلگر بورسی گفت: بازار در این یک هفته شرایط نسبتا سختی را پیش رو دارد؛ چراکه علاوه بر درگیر شدن دوباره فضای کشور در موضوع مسائل سیاسی و دامنه نوسان ۶ درصدی، بازار نیز یک هفته نسبتا سخت و سردرگم و احتمالا کمی با چاشنی فشار فروش بیشتر را داشته باشد. در نهایت امیدواریم با روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب و سوق دادن سیاست‌ها در مسیر بازار، امید رفته به بازار بازگردد و بعد از مدت‌ها کام سهامداران شیرین شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
دوازده ساعت پیش
دوازده ساعت پیش
عناوین برگزیده