تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۴۸۰۷
سرویس خبر : انرژی

سیاست‌گذاری اشتباه در پتروشیمی‌ها؛ به کام رانت‌خواران، به ضرر اوره‌سازان

‌می‌متالز - برخی کارشناسان عقیده دارند: صنعت پتروشیمی جز صنایعی است که در چند سال اخیر در خط مقدم جبهه تحریم‌ها مشغول مبارزه با شرکت‌های چند ملیتی برای حفظ سهم خود از بازار‌های جهانی و ارزآوری به کشور بوده است.

به گزارش می‌متالز، صنعت پتروشیمی جز صنایعی است که در چند سال اخیر در خط مقدم جبهه تحریم‌ها مشغول مبارزه با شرکت‌های چند ملیتی برای حفظ سهم خود از بازار‌های جهانی و ارزآوری به کشور بوده است.

اما متاسفانه این صنعت مجهز به امکانات و ابزار روز تجارت خارجی از قبیل امکانات لجستیکی و مالی نیست و این امر خود باعث شده در این کارزار تجاری سطح پایینی را نسبت به رقبای خود در بازار­‌های هدف مشترک داشته باشد. همچنین، این صنعت در چند سال اخیر دغدغه و ریسک جدیدی را نیز بر فضای کسب و کار خود احساس می­ کند که همان تصمیمات بدون پشتوانه کارشناسی در زمینه‌های مختلف از قبیل قیمت‌گذاری محصولات، خوراک، یوتیلیتی، مالیات بر صادرات، عوارض صادراتی و... است.

در این میان اصرار عجیب وزیر جهاد کشاورزی و پافشاری بر سناریویی که بازنده آن تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده و نیز با نادیده گرفتن حق اوره‌سازان علیرغم تمام نشست‌ها و قول‌های مساعدی که در ماه‌های گذشته بر آن تاکید داشته نیز از عجایب دنیای تجارت است.

همچنین زیان سهامداران حقیقی و حقوقی حلقه مفقوده‌­ای است که متاسفانه در دوره‌های مختلف به آن توجه نشده است. امیدواریم با نگاه جدید به این صنعت و نحوه قیمت‌گذاری و نگاه عادلانه به پرداخت بدهی اوره‌سازان حق تضعیف شده این بخش نیز تحقق یابد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده