تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۴۹۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حمیدرضا حاجی‌‌بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی:

دولت باید اقتصاد را تحویل مردم بدهد

می متالز - «حمیدرضا حاجی‌‌بابایی» نماینده مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی صنعت و معدن که روز دهم تیرماه ۱۴۰۳ در تهران، سالن اجلاس سران برگزار شد، بیان کرد: صنعت‌گران نبض تولید کشور را در دست دارند. اگر بخواهیم در کشور به تولید کمک کنیم، باید مولفه‌هایی را در نظر بگیریم و بهترین راهکار، آن است که این‌ مولفه‌ها را از صنعت‌گران بشنویم.

به گزارش می‌متالز، «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: البته باید مشکلات تولید کشور را شناسایی کرد؛ نخستین مشکل تولید کشور، رقابت دولت با بخش خصوصی است.

وی در ادامه تاکید کرد: کاندیدا‌های ریاست جمهوری باید به‌صورت مشخص، دقیق و شفاف اعلام کنند که دست از تصدی‌گری برمی‌دارند یا خیر و آیا اقتصاد را به مردم واگذار می‌کنند؟ آیا تمام توان خود را به کار می‌گیرند که اقتصاد را تحویل مردم بدهند. این مساله ریشه تمام مشکلات کشور در رابطه با تولید است. اگر نتوانیم این کار را انجام بدهیم، هر چه در مجلس قانون تصویب کنیم، ممکن است به صورت مسکن عمل کند، اما جای دیگری را خراب می‌کند. باید در کشور تصمیم اساسی گرفت و باید اقتصاد را تحویل مردم داد و از مردم تولید را مطالبه کرد و از آنها خواست که تولید را در کشور رونق ببخشند. این موضوعی کلیدی است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

با اقتصاد دولتی، تورم زنجیری بر گردن اقتصاد باقی می‌ماند

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل مهم دیگر، موضوع تورم و افزایش نقدینگی است. تورم، زنجیری بر گردن اقتصاد باقی خواهد ماند تا روزی که اقتصاد را مردمی کنیم و به سمتی پیش برویم که واقعیت‌های اقتصادی کشور را بپذیریم.

حاجی‌بابایی افزود: رئیس‌جمهور و هیات دولت زحمات بسیاری در دولت سیزدهم کشیدند و دولت آینده باید تاوان تصمیمات مهم را بر عهده بگیرد. در این راستا باید شفاف با مردم صحبت شود، چراکه باید تصمیمات مهمی گرفت، تصمیمات مهمی که تورم و مشکل صادرات و واردات را حل کند؛ مساله پیمان ارزی را برای همیشه حل کند، رانت را از بین ببرد و فضا را برای تولید آماده کند و این تصمیمات مهم باید در سال‌های آینده گرفته شود. هر رئیس‌جمهوری با هر سیاستی باید با تورم مبارزه کند. رقیب دولت‌های ما تورم بوده‌اند.

وی در ادامه یادآور شد: موضوع بعدی، مشکلات روزمره است. برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تصمیماتی در رابطه با نقدینگی گرفتیم، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات اجرایی نشد، یا در سطح پایینی اجرا شد، ولی در سال ۱۴۰۳ تصمیمات مهمی گرفته شده که امیدواریم به سرعت اجرایی شوند.

حاجی‌بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که موضوع نقدینگی برای تولید و زمان‌بندی آن و همچنین قدرت اجرایی آن در بودجه پیش‌بینی شده است، گفت: ۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید داشتیم که ۷۰ درصد آن در اختیار استان‌ها در نظر گرفته شده است، با این شرط که اول، صد درصد باید تخصیص پیدا کند که سازمان برنامه و بودجه نتواند آن را کاهش دهد. دوم، اینکه هر ماه نقدینگی به آن تزریق شود که تا پایان آذر به ۹۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. این بودجه، به غیر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی است که برای بانک‌ها مشخص شده است. ۳۰ هزار میلیارد تومان معوقات گوناگون وجود دارد که امیدواریم با استحکام قانونی، این برنامه اجرایی شود تا تولید از ناحیه نقدینگی در رنج نباشد. همچنین واحد‌های تولیدی که نتوانسته‌اند راه‌اندازی شوند، با این سیاست راه‌اندازی شوند.

حاجی‌بابایی در پایان تاکید کرد: برای اقتصاد کشور باید تصمیمات مهم و شجاعانه گرفته شود که این تصمیمات می‌تواند قفل تولید را باز کند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

دولت باید اقتصاد را تحویل مردم بدهد

دولت باید اقتصاد را تحویل مردم بدهد

عناوین برگزیده