تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۵۰۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد:

از ۲۰ گزاره تاثیرگذار بر تولید نباید غافل شد

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن که روز دهم تیرماه ۱۴۰۳ در تهران، سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: من قصد داشتم گزارشی از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهم که با توجه به فضای این روز‌ها از آن می‌گذرم. در عوض ۲۰ گزاره که بر حوزه صنعت، معدن و تجارت تاثیرگذار است را مطرح خواهم کرد.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» با اشاره به عوامل اثرگذار بر تولید عنوان کرد: نخستین گزاره مهم در زمینه تولید، توجه به رشد هم‌زمان کیفیت و کمیت است که سبب جذابیت در امر تولید می‌شود.

علی‌آبادی افزود: دومین مساله توجه به تحقیق و توسعه و گسترش قدرت طراحی است. برخی صنایع معتقدند که به صد درصد کار دست یافته‌اند. اما این نگاه درستی نیست، برای نمونه در خودروسازی اگر خودرویی را ساخته باشیم، اما موتور آن داخلی نباشد یا حتی آن را طراحی نکرده باشیم، کار ما کامل نیست. باید به سطوح عالی و راهبردی فناوری دست یابیم و این اقدام از طریق تحقیق و توسعه و اتکا به ظرفیت‌های علمی کشور محقق خواهد شد تا بتوانیم به سمت صنعت دانش‌بنیان حرکت کنیم. اگر در چنین مسیری قرار بگیریم، کیفیت نیز ارتقا خواهد یافت و ارزش‌افزوده ایجاد خواهد شد و بازار‌های جهانی به روی ما باز خواهند شد. همچنین نخبگان فرصت حضور در صنعت را پیدا می‌کنند و دیگر نباید نگران مهاجرت آنها بود. ما باید با نام تجاری خود در سطح بازار بین‌المللی حضور داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این مسیر، آیا باید تنها به ظرفیت‌های داخلی علمی کشور اتکا کرد؟ اگر مراکز علمی ما با مراکز دنیا تعامل سازنده نداشته باشند، نمی‌توانند موفق عمل کنند، از این‌رو باید بتوانیم با صنایع علمی جهان ارتباط برقرار کنیم.

از ۲۰ گزاره تاثیرگذار بر تولید نباید غافل شد

۳۸ خودروساز بدون رقابت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: در صنعت خودرو ۳۸ خودروساز در کشور فعالیت دارند. این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ برای تولید محصول صنعتی و اقتصادی باید کنسرسیوم‌های اقتصادی شکل بدهیم تا بتوانیم کالا‌های رقابتی تولید کنیم. مادامی که شرکت‌های خودروساز ما رقیب نداشته باشند، وضعیت بر همین منوال است.

علی‌آبادی یادآور شد: من نزدیک صد جلسه تخصصی با فعالان اقتصادی برگزار کرده‌ام، تقریبا هر هفته در یک استان حضور داشته‌ام و با فعالان اقتصادی جلسه‌های بسیاری داشته‌ایم، بدون استثنا از ما درخواست وام ریالی دارند، نه وام ارزی، چراکه در وام ارزی باید ارز پس بدهند و این برای آنها گران تمام می‌شود. این بدان معناست که صنعت ما، یک صنعت مولد و اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: سوددهی برخی واحدها، به‌دلیل رانت و فرصت‌های ارزان، وام ارزان و انرژی ارزان است. تا زمانی که در چنین فضایی قرار داریم، صنعت ما، یک صنعت پویا نخواهد بود.

بهره‌وری پایین

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این موضوع که مشکل دیگر ما، موضوع بهره‌وری است، گفت: در مصرف انرژی و آب و نیروی انسانی بهره‌ور عمل نمی‌کنیم. تا زمانی شدت انرژی بالا باشد، میزان بهره‌وری پایین خواهد بود. در زمینه نیروی انسانی بهره‌وری لازم را نداریم، در کشور‌های دیگر به بهترین نحو از آنها استفاده می‌کنند، بنابراین این ما هستیم که باعث می‌شویم بهره‌وری نیروی انسانی پایین باشد. از این‌رو باید روی بهره‌وری تمرکز کنیم و این مشکل را به صورت اساسی حل کنیم.

توسعه تشکل‌های تخصصی

علی‌آبادی ادامه داد: موضوع بعدی، توسعه تشکل‌های تخصصی است. امروز ما این بسته حمایتی را به این تشکل‌ها دادیم. البته این پیشنهاد شما بود که پیگیری کردیم و سایر پیشنهاد‌های مطرح‌شده را نیز دنبال می‌کنیم. تشکل‌های تخصصی تا زمانی که مورد توجه قرار نگیرند، در صنعت رشد اتفاق نخواهد افتاد.

آمایش سرزمین

وی همچنین به موضوع آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: در کشور کارخانه‌های بسیاری ایجاد شده‌اند که هیچ تناسبی با آن منطقه ندارند که این امر ناشی از فشار نماینده یک شهر یا استاندار یا فرماندار بر ایجاد آن کارخانه‌ها بوده است که گا‌ها آلودگی آن برای مردم منطقه و مواهب آن برای دیگران است. توجه به آمایش سرزمین سبب توسعه متوازن و پایدار می‌شود.

از ۲۰ گزاره تاثیرگذار بر تولید نباید غافل شد

صادرات فتح‌الفتحوح است

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع صادرات پرداخت و عنوان کرد: صادرات فتح‌الفتحوح است. اگر قادر شدیم کالای خود را در بازار بین‌المللی بفروشیم، موفق شده‌ایم. تا زمانی که صادرات نداشته باشید، تا رسیدن به مقصد فاصله بسیاری داریم. برای صادرات باید تمام ابزار‌های لازم از جمله دیپلماسی و حتی تنبیه را به کار گرفت و امتیازات ارزی را از واحدی که قادر به صادرات نشده‌اند، گرفت. ارز را باید به واحدی داد که صادرات انجام داده است. باید توان خود را برای صادرات به کار گرفت؛ البته برای صادرات باید کیفیت داشت. مادامی که شرکت‌های خودروسازی ما فقط خودشان رقیب خودشان باشند، وضعیت همین است که شاهد آن هستیم. باید به سمت واردات خودرو‌هایی رفت که ساخت داخل داریم تا قابل مقایسه و رقابت باشد. خودروسازان باید انتقادپذیر باشند و خودشان را تغییر بدهند، وگرنه درجا خواهند زد.

علی‌آبادی ادامه داد: صنایع بزرگ به مثابه تنه درخت هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک، شاخه و برگ‌های آن هستند. اگر میوه بخواهیم باید به شاخه و برگ‌ها هم توجه کنیم. صنایع بزرگ بدون وجود شرکت‌های چابک و دانش‌بنیان به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد.

معدنکاری نیاز به ارتقای فناوری دارد

وی افزود: در زمینه معدن نیز برخی نقاط را مجاز به معدنکاری هستیم و برای برخی مناطق به‌دلیل مسائل محیط زیست اصلا اجازه کاوش نداریم. موضوعی که باعث شده محیط زیست ما چنان ساختاری پیدا کند. عدم دسترسی ما به فناوری پیشرفته است. مادامی که فناوری بخش معدن ارتقا پیدا نکند، نباید انتظار داشت که محیط زیست با این بخش همکاری کند. در کشور‌های توسعه‌یافته با فناوری بالا در جنگل هم معدنکاری می‌کنند، در حالی که در کشور ما معدنکاری با تخریب محیط زیست همراه شده است. امروز دانش دنیا در این راستا به‌شدت رشد کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر شرکت دانش‌بنیانی قادر شد که دانشمندی را از بنگاه‌های تخصصی جذب کند، ما امتیازات بزرگی به آن شرکت می‌دهیم. روزی که دانشمندان با شما همکاران کنند، موفق هستید.

علی‌آبادی عنوان کرد: به گفته مقام معظم رهبری بازار نفت که با دخالت قدرت‌ها و عوامل منطقه از ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار می‌رسد، به آن اعتمادی نیست و باید به فکر جایگزین مناسبی برای آن بود، بهترین جایگزین معدن است. باید در معدن از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم و از خام‌فروشی جلوگیری به عمل آوریم.

اولویت‌های بخش معدن

وی همچنین با اشاره به اولویت‌های بخش معدن خاطرنشان کرد: اولویت اول در حوزه معدن، اکتشاف است، ما حتی برای این امر فراخوان بین‌المللی داده‌ایم. در مرحله بعد ماشین‌آلات و صنعت معدنکاری اهمیت دارد. در صنعت نفت تنها خام‌فروشی انجام می‌دهیم، در بخش معدن باید از خام‌فروشی پرهیز کنیم. باید هم‌زمان به سمت صنایع معدنی پیش رفت. در زمینه معدن از طریق کسب دانش مربوطه، روزآمد و ارتقای فناوری‌ها باید به سمت صنایع معدنی در پایین‌دست حرکت کنیم. تبدیل مواد معدنی به مواد مصرفی چندان ارزشمند نیست، چرا برای ایجاد واحد‌های کنسانتره این اندازه متقاضی است. چرا باید کنسانتره را صادر کرد. این هم به نوعی خام‌فروشی محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما معادن غنی داریم، در مناطقی که مواد معدنی وجود دارد، بایستی صنایع وابسته به آن را در آن منطقه ارتقا بخشید. همچنین باید دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی در آن منطقه را رشد داد.

از ۲۰ گزاره تاثیرگذار بر تولید نباید غافل شد

صادرات تهاتری

علی‌آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات، افزایش صادرات صنعت و معدن به عنوان صادرات غیرنفتی، باید سبب افزایش تولید ناخالص داخلی شود. باید از فرصت‌های جهانی بیشتر استفاده برد. باید افزایش سهم خدمات متصل در زنجیره صادرات را دید. به این بخش‌ها کمتر توجه شده است.

وی به حوزه تجارت نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه تجاری باید شرکای تجاری و کشور‌های هدف را بر اساس نیاز‌های آنها شناسایی کنیم. ما نمایشگاهی صادراتی برگزار کردیم، تقاضای خارجی بسیار بالا بود. راهبرد این بود که ضمن دعوت از آنها درخواست کرده بودیم که اگر از ما کالا بخرند، ما نیز از آنها کالا خواهیم خرید. امروز دولت آماده است که اگر واحد تولیدی به کشوری کالا صادر کرد، زمینه واردات آن واحد را از طریق آن کشور فراهم آورد.

علی‌آبادی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی موثر را فعال کنیم. دولت سیزدهم روی این موضوع تاکید داشت.

نظام مالی موثر

وی افزود: همچنین باید از نظام مالی موثر برخوردار بود. انتقال پول موضوع مهمی است. ما اگر بخواهیم تجارت خود را توسعه بدهیم، باید وارد پیمان‌های منطقه‌ای شویم. ما طی فعالیت‌های خود موافقت‌نامه‌هایی با اوراسیا و کشور‌های ترکیه، مالزی، عمان و ... داشتیم که هیچ‌یک فعال نیستند. تجارت با روسیه را امضا کرده‌ایم، با تونس در حال بازبینی هستیم با کوبا و نیکاراگوئه در حال مذاکره هستیم. اگر زمینه تجارت را فراهم نکنیم با موفقیت فاصله خواهیم داشت.

از ۲۰ گزاره تاثیرگذار بر تولید نباید غافل شد

نیازمند جذب سرمایه‌گذار

وزیر صنعت، معدن و تجارت چالش جذب سرمایه‌گذاری را چالشی جدی برشمرد و ادامه داد: سرمایه‌گذار به‌جایی می‌رود که امن باشد. با سیاه‌نمایی چهره کشور را تیره نشان داده‌اند؛ در این راستا باید فضا را مناسب کنیم. دشمن در حال تلاش است که ما در سرمایه‌گذاری موفق نشویم. باید سرمایه‌گذاری دوجانبه را انجام داد و از فناوری‌های روز بهره گرفت.

همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید بر اساس اولویت داخلی باشد. برای نمونه اگر نیازمند هستیم که خطوط حمل‌ونقل را تقویت کنیم باید به‌دنبال سرمایه‌گذار مناسب آن رفت. اگر سرمایه‌گذار برای این امور جذب کنیم، موفق عمل کرده‌ایم.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

عناوین برگزیده