تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۵۱۳۶
سرویس خبر : انرژی

کاهش صادرات نفت عربستان به کمترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته

‌می‌متالز - اطلاعات ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن تا ۵.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، یعنی پایین‌ترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته

به گزارش می‌متالز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت‌ خام دنیا کمترین میزان نفت را در ماه ژوئن طی ۱۰ ماه گذشته صادر کرد. مصرف داخلی عربستان افزایش یافته و روسیه همچنان سهم این کشور را در مقاصد اصلی صادرات آسیا به دست می‌آورد.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن تا ۵.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

این رقم تنها ۲۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از کمترین رقم صادرات عربستان در آغاز همه‌گیری کرونا در ۲۰۲۰ است.

کاهش صادرات نفت عربستان نیمی از یک میلیون بشکه در روز کاهش صادرات جهانی نفت را در ماه ژوئن نسبت به ماه مه به خود اختصاص می‌دهد.

افزایش مصرف داخلی نفت عربستان برای تولید برق در فصل پرمصرف تابستان از دلایل کاهش صادرات این کشور بوده است. تقاضا برای برق جهت مصرف دستگاه‌های خنک‌کننده در ماه‌های گرم تابستان در این کشور بیابانی افزایش می‌یابد.

صادرات نفت خام دریایی عربستان ۵۲۹ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن کاهش یافته و به ۵.۶۶ میلیون بشکه در روز رسیده است، یعنی پایین‌تر از ۶.۳۵ میلیون بشکه در روز صادر شده در ماه مه.

علاوه بر افزایش تقاضای داخلی در فصل تابستان، عربستان با رقابت روسیه مواجه است که صادرات خود را به بازار‌های بزرگ آسیا یعنی چین و هند افزایش داده است.

واردات نفت خام چین از روسیه در ماه گذشته میلادی تا ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت، یعنی بالاترین رقم از ژوئیه ۲۰۲۳.

به نظر می‌رسد هزینه ائتلاف اوپک پلاس در حمایت از قیمت نفت برای عربستان این است که به روسیه اجازه دهد سهم بیشتری در بازار‌های بزرگ آسیا داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده