تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۵۵۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فلسفی مطرح کرد:

رنسانس در بورس با نسخه مشارکت مردم

رنسانس در بورس با نسخه مشارکت مردم
‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت مردمی در پبشبرد اهداف صنعت بورس اهمیت دارد، گفت:توجه به بحث معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای فعالیت‌های بورسی تولیدکنندگان، پیشنهاد پاداش‌های نقدی برای میزان مشارکت تولیدکنندگان در بورس در تقویت معاملات بورس کالا موثر است.

به گزارش می‌متالز، پیمان فلسفی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره معاملات محصولات کشاورزی در بورس گفت: به طور کلی بورس کالا موجب افزایش شفافیت در قیمت‌گذاری و معاملات محصولات کشاورزی می‌شود از سوی دیگر بورس کالا امکان خرید و فروش سریع و آسان محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ابزار‌هایی مانند قرارداد‌های آتی به بازیگران بازار امکان پوشش ریسک نوسانات قیمت را می‌دهد همچنین توجه به استاندارد‌های بورس انگیزه تولیدکنندگان را برای ارتقاء کیفیت محصولات افزایش می‌دهد.

تنوع محصولات پذیرفته شده در بورس محدود است 

فلسفی درباره مشکلات بورس کالا‌های کشاورزی در ایران گفت: دامنه محدود محصولات باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که در حال حاضر تنوع محصولات پذیرفته شده در بورس محدود است از سوی دیگر کمبود انبارها، وسایل حمل و نقل و سایر زیرساخت‌ها نیز از موانع توسعه بورس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ضعف در مقررات و نظارت بر بورس منجر به تخلفات و مشکلات می‌شود، افزود: باید پذیرفت آشنایی پایین تولیدکنندگان و بازرگانان با مزایای بورس کالا نیز وجود دارد که باید مورد رسیدگی قراربگیرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درباره راهکار‌های بهبود وضعیت بورس کالا‌های کشاورزی گفت: ارتقاء زیرساخت‌های بورس، گسترش محصولات پذیرفته شده، بهبود قوانین و نظارت و افزایش آموزش و آگاهی بازیگران بازار در تقویت بورس کالا تاثیرگذار است.

فلسفی با بیان اینکه مشارکت مردمی در پبشبرد اهداف صنعت بورس اهمیت دارد، گفت: برای افزایش مشارکت تولیدکنندگان کشاورزی در بورس کالا، می‌توان آموزش و آگاهی‌سازی تولیدکنندگان را مورد توجه قرار داد و همچنین استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و ترویج مشارکت تولیدکنندگان در بورس، و ایجاد برنامه‌های راهنمایی و مشاوره برای تولیدکنندگان در زمینه معاملات بورسی را لحاظ کرد.

تاکید بر افزایش شفافیت در روند‌های قیمت‌گذاری و معاملات بورسی 

وی با تاکید بر نقش مهم ارائه مشوق‌های مالی و اعتباری گفت: ارائه وام‌های ارزان‌قیمت برای تولیدکنندگان فعال در بورس کالا و توجه به بحث معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای فعالیت‌های بورسی تولیدکنندگان، پیشنهاد پاداش‌های نقدی برای میزان مشارکت تولیدکنندگان در بورس نیز در تقویت معاملات بورس کالا موثر است.

وی با تاکید بر بهبود زیرساخت‌های بورس افزود: سرمایه‌گذاری برای ایجاد انبار‌های استاندارد، توسعه سامانه‌های حمل‌ونقل کارآمد برای جابجایی محصولات و افزایش شفافیت در روند‌های قیمت‌گذاری و معاملات بورسی بسیار اهمیت دارد.

فلسفی گفت:ایجاد صندوق‌های تضمین خرید و فروش محصولات در بورس کالا و ارائه خدمات بیمه‌ای برای پوشش ریسک‌های تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار بگیرد و برای انجام این مهم برنامه‌ریزی شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یادآور شد: بدیهی است با اجرای اقدامات مذکور می‌توان انگیزه و اعتماد تولیدکنندگان کشاورزی را برای مشارکت در بورس کالا افزایش داد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران