تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۵۸۶۹
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران خبر داد

افزایش ۲۳درصدی ارزش فروش محصولات پتروشیمی فن‌آوران/ توسعه بازار‌های هدف در دستورکار

افزایش ۲۳درصدی ارزش فروش محصولات پتروشیمی فن‌آوران/ توسعه بازار‌های هدف در دستورکار
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران از افزایش ۲۳درصدی ارزش فروش محصولات این مجتمع در ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: توسعه بازار‌های هدف و تنوع در مکانیزم‌های فروش با رویکرد ارزش‌آفرینی حداکثری برای شرکت و خریداران، از راهبرد‌های توسعه صادرات شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش می‌متالز به‌ نقل از شرکت پتروشیمی فن‌آوران، «حسین رفیق‌دوست» در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت گفت: تولید بهره‌ور، فروش پایدار، توسعه صنایع پایین‌دستی، تولید دانش و صدور خدمات فنی و سرمایه‌گذاری هدفمند، از ارکان شرکت پتروشیمی فن‌آوران است.

وی در پاسداری از امانت سهام‌داران افزود: طی پنج سال گذشته سرمایه شرکت از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده که به معنای افزایش بیش از ۳ هزار درصدی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران سبد سرمایه‌گذاری این شرکت را شامل دماوند انرژی عسلویه، پتروشیمی خارک، بانک ملت، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی غدیر، پتروالفین فن‌آوران، پتروشیمی نوین، پتروشیمی فارابی و پتروشیمی مرجان معرفی و تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، ارزش روز پورتفوی سرمایه‌گذاری «شفن» به بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد ریال رسیده که به معنای موفقیت در سرمایه‌گذاری و حرکت به‌سوی تبدیل‌شدن پتروشیمی فن‌آوران به یک هلدینگ سرمایه‌گذاری است.

رفیق‌دوست در ادامه به نقش این شرکت در میان مجتمع‌های پتروشیمی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شرکت پتروشیمی فن‌آوران خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بندرامام، شهید تندگویان، شیمی بافت، نخل آسماری، کارون و پتروشیمی رازی را تأمین می‌کند و نقش راهبردی در تأمین خوراک پایدار و تولید مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دارد.

وی افزایش تولید مجتمع در سال ۱۴۰۲ را دستاوردی مهم برشمرد و یادآور شد: به‌رغم قطع گاز مجتمع در فصل سرد سال و تعمیرات اساسی انجام‌شده، پارسال حدود یک‌میلیون و ۱۵۰ هزارتن محصول تولید کرده‌ایم که نسبت به سال پیش از آن افزایش ۹درصدی و حدود ۱۰۰ هزار تنی داشته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران به رکورد‌های کسب‌شده شرکت اشاره کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال گذشته ۸۲ هزار و ۹۸۴ تن اسید استیک و ۵۹ هزار و ۸۱۴ تن منوکسید کربن تولید کرده‌ایم و در ۳ ماه امسال با تولید ۴۱ هزار و ۸۱۶ تن اسید استیک رکورد تازه‌ای در تولید محصولات به ثبت رسانده‌ایم و در خرداد با تولید ۱۴ هزار و ۸۹۳ تن محصول اسیداستیک، بیشترین مقدار تولید از بدو راه‌اندازی تاکنون را به ثبت رسانده‌ایم.

رفیق‌دوست افزایش نرخ بهره‌برداری متانول از ۸۴درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۰درصد در سال ۱۴۰۲ را دیگر دستاورد کسب‌شده اعلام کرده و با ارائه گزارشی از صرفه‌جویی در حوزه انرژی بیان کرد: با اقدام‌های انجام‌شده در حوزه مدیریت مصارف حامل‌های انرژی شامل بهینه‌سازی مصرف سوخت، یوتیلیتی و بهینه‌سازی مصرف خوراک، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی انجام شده و طی چهار سال گذشته، صرفه‌جویی حاصل از اقدام‌های مدیریت مصارف انرژی به بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی به تشریح پروژه‌های حوزه انرژی و اهداف شرکت در سال ۱۴۰۳ پرداخت و یادآور شد: اجرای پروژه جداسازی و بازیافت CO از استک ریفرمر متانول، بهره‌برداری از پروژه بویلر ۲۰ تن هیدروژن‌سوز در واحد متانول، مدیریت سوخت کوره‌ها با تزریق گاز پرج، ریج و OFF GAS و تحقق ZERO FLARING، پروژه زیست‌محیطی و توسعه ظرفیت بازیافت سالانه ۱۶۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن، پروژه زیست‌محیطی بویلر هیدروژن‌سوز با ظرفیت سالانه ۱۶۰ هزار تن بخار، پروژه توسعه زنجیره پایین‌دست اسید استیک وینیل استات منومر (VAM) و پروژه پتروالفین فن‌آوران از پروژه‌های مهم امسال هستند که می‌توانند در کنار سبد ارزشمند سرمایه‌گذاری شرکت، آینده آن را تضمین کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران، صرفه‌جویی ارزی ۱۶ میلیون و ۵۳۰ هزار یورویی از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۲ را حاصل اعتماد به متخصصان داخلی و بومی‌سازی قطعات و کاتالیست‌ها بیان کرد و گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۱۲۲ قطعه را داخلی‌سازی کنیم و همه کاتالیست‌های شرکت داخلی‌سازی شده است.

رفیق‌دوست ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون تن محصول به فروش رسیده که حدود ۶۰درصد آن به بازار‌های جهانی صادر شده و بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال ارزش فروش محصولات در سال ۱۴۰۲ بوده که افزایش ۲۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی در ادامه راهبرد‌های توسعه صادرات در سال ۱۴۰۳ را ترسیم کرد و افزود: توسعه بازار‌های هدف و تنوع در سازوکار‌های فروش با رویکرد ارزش‌آفرینی حداکثری برای شرکت و خریداران، راهبرد سال پیش‌ِرو خواهد بود و به این منظور افزون بر کشور‌های چین و هند، محصول ارزشمند اسید استیک در سال ۱۴۰۳ به بازار‌های آذربایجان، عراق، ازبکستان، ترکیه و سوریه نیز صادر شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران با تشریح درآمد و سود شرکت در سال ۱۴۰۲ یادآور شد: درآمد عملیاتی «شفن» طی پارسال به بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده، درحالی‌که درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۲ هزار میلیارد ریال بوده است. سود ناخالص در سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۲۳ هزار میلیارد بوده و درنهایت سود خالص ۲۶۶۳ میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

به گفته رفیق‌دوست، این شرکت در ۳ ماه سال ۱۴۰۳ نیز با تحقق درآمد عملیاتی ۲۸ هزار میلیاردی، سود خالص ۸۵۵۶ میلیارد ریالی را محقق کرده است که نسبت به برنامه، جهش قابل توجهی را نشان می‌دهد و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ سود شرکت رشد خیره‌کننده‌ای داشته باشد.

منبع: شانا

عناوین برگزیده