تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۵۹۳۲
سرویس خبر : انرژی

پیشرفت ۴۲ درصدی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه

پیشرفت ۴۲ درصدی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از پیشرفت ۴۲درصدی پروژه واحد دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه در منطقه عملیاتی خانگیران خبر داد.

به گزارش می‌متالز به‌ نقل از شرکت ملی گاز ایران، «رضا نوشادی» در نشست بررسی و ارزیابی پیشرفت عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی شوریجه دراین‌باره گفت: ما در مجموعه شرکت ملی گاز ایران به تکامل رسیده‌ایم، به‌طوری که با دراختیارداشتن ۴۴۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع، ایستگاه‌های تقویت فشار، افزایش تعداد پالایشگاه‌های گاز به ۲۰ پالایشگاه، ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز در کشور از مرز یک میلیارد مترمکعب گذشته است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در سراسر میهن، شبکه گاز به بلوغ سازمانی رسیده؛ بر این اساس، یکی از راهبرد‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، تعریف و اجرای پروژه‌های متعدد ذخیره‌سازی گاز در کشور است که ذخیره‌سازی شوریجه هم یکی از پروژه‌های بزرگ برای تأمین و پایداری انرژی حوزه شمال و شمال شرق کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: به همین منظور، در سه سال گذشته اقدام‌های مختلفی ازجمله ارتقای شبکه شمال و شمال‌شرق کشور با راه‌اندازی خط لوله قم - پارچین با هدف استقلال این شبکه انجام شده است.

به گفته نوشادی، تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار آرادان که ظرفیت انتقال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز را افزایش داد، همچنین راه‌اندازی طرح ذخیره‌سازی شوریجه، از برنامه‌های دیگر بودند تا در روز‌های گرم، گاز را در مخزن ذخیره و در فصل سرد سال و اوج مصرف، استفاده شود؛ طرحی که هم‌اکنون حدود ۴۲درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی تصریح کرد: از سویی برای پایداری گاز در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی نیز اقدام مناسبی انجام شد؛ ضمن آنکه با هدف بهره‌مندی هموطنان در استان خراسان جنوبی از نعمت گاز، خط لوله‌ای به طول ۱۷۶ کیلومتر از زابل تا سربیشه اجرا شد تا گاز این استان در زمستان امسال از این مسیر، افزون بر مسیر پیشین تأمین شود.

عبدالرحمان کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در سخنانی گفت: پروژه فاز یک و دو مجتمع ذخیره‌سازی شوریجه دو پروژه بزرگ پدافند غیرعاملی است و با توجه به پیشینه فاز یک در رفع ناترازی گاز در زمستان، توسعه این طرح‌ها اهمیت بسیاری دارند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف سفر ما به منطقه عملیاتی خانگیران و بازدید از واحد ذخیره‌سازی شوریجه، بررسی پیشرفت شرایط موجود و تسهیل امور برای بهره‌برداری از فاز دو است.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: طرح‌های عملیاتی، الزام‌ها و ملاحظات پس از تصویب، به دستگاه‌ها ابلاغ خواهند شد تا وظایف هر دستگاه در اجرای طرح‌های یادشده مشخص شود.

کشوری با اشاره به موقعیت مکانی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، اضافه کرد: با توجه به اینکه این مجموعه از یک پالایشگاه به یک مجتمع تبدیل شده، به طرحی کلان برای کل منطقه نیاز است تا موانع سر راه برطرف و در سطح ملی پیگیری شود.

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های حوزه پدافند غیرعامل در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، یادآور شد: با گزارش‌هایی که در این نشست ارائه شد، خوشبختانه شاهد اقدام‌های مناسب و پیشرفت برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲ در این حوزه بودیم و امیدواریم کارشناسان با انجام برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده در سال ۱۴۰۳، به نتایجی مطلوب دست یابیم.

منبع: شانا

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران