تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۵۹۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس در دوراهی صعود و نزول

مس در دوراهی صعود و نزول
‌می‌متالز - چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس جهان طی سال ۲۰۲۴ بر واردات این فلز افزود و به دنبال آن قیمت مس صعودی شد. اکنون جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد صادرات فلز مس از چین در ماه می‌به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته رسیده است.

به گزارش می‌متالز، سال ۲۰۲۴ برای بازار فلز مس طلایی آغاز شد. در نیمه ابتدایی سال مس سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند و مؤسسات مالی مختلف از چشم‌انداز روشن خود برای ادامه روند صعودی مس خبر دادند ولی در اوج خوش‌بینی‌ها قیمت مس ریزشی شد. در طول هفته‌های گذشته اخبار مثبت و منفی بسیاری از بازار مس منتشر شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای مس در بلند مدت روند صعودی دارد و تحلیل‌گران مدعی‌اند قیمت فلز مس به روند صعودی خود ادامه خواهد داد ولی در کوتاه مدت داده‌های اقتصادی ضعیف چین در کنار افت تقاضا مانع از افزایش قیمت مس است.

قیمت فلز مس در سال ۲۰۲۴ با رشد واردات از سوی چین افزایش یافت و توقف این سیاست نیز منجر به کاهش شدید قیمت‌ها شد.

مس در دوراهی صعود و نزول

چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ واردات مس تصفیه شده را افزایش دادند. بعضی از نشریات چینی افزایش حجم واردات مس در سال ۲۰۲۴ را عجیب و کم سابقه عنوان می‌کنند. اگرچه چینی‌ها در سال‌های گذشته نیز چندین مرتبه واردات مس را افزایش داده بودند. انبار‌های بندر شانگهای با آغاز سال ۲۰۲۴ به سرعت پر از مس شد ولی در اواسط سال وقتی قیمت فلز مس سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۱۰۹۰۰ دلار به ازای هر تن به ثبت رسانده بود و یک قدمی رکورد ۱۱ هزار دلار بود، به دنبال آن چینی‌ها خرید مس را متوقف کردند. همزمان با این اتفاق صادرات مس از چین در ماه می‌به بالاترین سطح در طول ۸ سال گذشته رسید.

قیمت مس با انتشار این اخبار تا کانال ۹ هزار دلار ریزشی شد. هفته گذشته قیمت مس به فاصله کمتر از ۱۰۰ دلاری تا کانال ۱۰ هزار دلار رسید ولی انتظار داده‌های اقتصادی ضعیف چین دوباره منجر به کاهش قیمت‌ها در این بازار شد. اگرچه مس معاملات هفتگی را در محدوده ۹۸۷۷ دلار به ازای هر تن به پایان رساند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز سطح تقاضا برای مس در چین منفی است. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز مس در جهان است و تنها بخش ساخت‌وساز این کشور نزدیک به نیمی از مس تولیدشده را جهان را مصرف می‌کند ولی رکود حاکم بر بخش‌های مختلف به خصوص ساخت‌وساز مانع از رشد قیمت مس شده است. با این حال زمزمه‌هایی از طرح حمایتی جدید دولت چین قیمت مس را بر مدار صعود قرار داد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد دولت چین در هفته پیش‌رو بسته حمایتی جدیدی رونمایی خواهد کرد و انتظار می‌رود قیمت فلزات پایه و محصولات فولادی واکنشی مثبتی به این طرح داشته باشند. شرایط بد اقتصاد داخلی در چین به خصوص بازار محصولات فولادی نشان می‌دهد چینی‌ها باید برای کنترل رکود از بسته‌های حمایتی جدیدی رونمایی کنند. این بسته حمایتی در قیمت مس طی هفته‌های پیش‌رو مؤثر است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران