تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۶۱۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
قطعی برق، واحد‌های فولادی را تعطیل می‌کند؟

ادامه کف‌نشینی معاملاتی میلگرد

ادامه کف‌نشینی معاملاتی میلگرد
‌می‌متالز - چهارمین هفته از تیرماه در حالی برای بخش فولاد رقم خورد که کاهش انتظارات تورمی موجب بی‏‏‌رمقی تالار صنعتی بورس کالای ایران شده است.

به گزارش می‌متالز، در کنار تعطیلات، تشدید قطعی برق طی هفته جاری، میزان تولید و عرضه انواع محصولات، از شمش گرفته تا میلگرد را کاهشی کرد؛ به طوری که روز یکشنبه کمترین میزان عرضه برای شمش از ابتدای سال‌ جاری تاکنون رقم خورد؛ موضوعی که قدرت تولید را از نوردکاران سلب کرده است. بخش فولاد به انتظار روی کار آمدن دولت جدید نشسته است تا شاید با پایان قطعی برق در این صنعت رونق به رینگ‏‏‌های فیزیکی این بخش بازگردد.

در چهارمین هفته از شروع فصل تابستان، با توجه به کاهش انتظارات تورمی، همه بخش‌ها ازجمله صنعت فولاد تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته است. به عبارت بهتر، کاهش انتظارات تورمی، رکود را در بازار فولاد بیش از پیش افزایش داده؛ به طوری که میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد نسبت به هفته‌های گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است. این در حالی است که قیمت‌های محصولات فولادی همچنان در حال کاهش است و گویی فولادکاران به انتظار افت هرچه بیشتر نرخ ارز در بازار آزاد نشسته اند تا بتوانند مواد اولیه مصرفی خود را با قیمت پایین تری تهیه کرده و محصول نهایی را در بازار عرضه کنند. از طرفی بخش فولاد با معضل قطعی برق دست‌وپنجه نرم می‌کند و بر اساس اخبار منتشرشده، طی هفته جاری قطعی برق تشدید شده است و به طور تقریبی همه واحد‌های فولادی تعطیل شده اند و به دلیل قطعی برق، تولید در کارخانه‌ها و واحد‌های بخش فولاد خوابیده است. در این بین فقط یکی از کوره‌های شرکت فولادمبارکه فعال است و برق مصرفی آن نیز از طریق نیروگاه جدید این واحد تولیدی تامین می‌شود. وضعیت جدید کارخانه‌های فولادی نشان می‌دهد که وزارت نیرو به توافق دو ماه پیش خود با صنعت فولاد، پایبند نبوده و میزان قطعی‌ها هم‌زمان با افزایش دما افزایش داشته، به طوری که امکان فعالیت شبانه از واحد‌های تولیدی نیز سلب شده است. قطعی برق علاوه بر ضرر به کارخانه‌های فولادی به اقتصاد کشور نیز آسیب خواهد رساند.

بی رمقی در تالار فیزیکی محصولات فولادی

با توجه به اینکه قیمت پایه شمش در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در حال افزایش است و طبق فرمول جدید تعیین قیمت میلگرد که ضریبی ۱۱ درصدی از میانگین قیمت معاملات شمش است محاسبه می‌شود، از این‌رو با افزایش قیمت پایه شمش، میلگرد نیز گران می‌شود. میانگین قیمت معاملاتی شمش طی هفته جاری ۲۲‌ هزار و ۸۷۱ تومان به ازای هر کیوگرم به ثبت رسید که با احتساب ارکان بورس و هزینه حمل در درب کارخانه‌های نورد به قیمت ۲۶‌ هزار تومان می‌رسد و با توجه به کاهش قابل‌ توجه تقاضا برای میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا، خرید شمش برای نوردکاران از تالار صنعتی صرفه اقتصادی ندارد و از این‌رو شمش مصرفی خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند. بررسی بازار فیزیکی مقاطع طویل طی چند هفته اخیر نشان می‌دهد که میزان تقاضا و معاملات آن در حال کاهش است و نوردکاران محصولات خود را در بازار آزاد عرضه می‌کنند. با توجه به شرایط فعلی و همچنین کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، ترمز بخش فولاد کشیده شده است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت در بازار فولاد افزایشی نباشد و در ثبات نسبی به سر ببرد و تا مستقر شدن تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید منتظر ماند و دید که چه برنامه و آینده‌ای در انتظار این صنعت مادر است. اما به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که با اتمام تعطیلات مذهبی و از ابتدای مردادماه معاملات کم و بیش با رونق نسبی انجام شود.

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز چهارشنبه ۲۷تیرماه نشان می‌دهد که این بازار میزبان ۲۹۶‌ هزار و ۹۷۹ تن انواع میلگرد بود و با تقاضای ۱۹‌ هزار و ۲۰۲ تنی مواجه شد و در نهایت ۱۵‌ هزار و ۲۹۱ تن انواع میلگرد با میانگین قیمت موزون ۲۵‌ هزار و ۸۵۱ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهارمین هفته از تیرماه فقط ۵‌ درصد از میلگرد‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت که کمترین میزان معاملات میلگرد از ابتدای سال‌ جاری تاکنون بوده است و این در حالی است که قیمت پایه این محصول طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱.۱‌ درصد افزایش داشته است. همچنین روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳، بورس کالا میزبان عرضه بیش از ۴۹‌ هزار تن شمش بود که با توجه به ثبت تقاضای ۱.۶ برابری نسبت به عرضه و با احتساب معاملات مچینگ، ۶۶‌ درصد از این عرضه‌ها در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. قیمت میانگین موزون شمش ۵ SP در معاملات روز ۲۴ تیرماه ۲۲‌ هزار و ۸۷۱ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش ۰.۴ درصدی را نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند.

در شرایطی که بیشتر کارخانه‌های فولادی به دلیل قطعی برق در تعطیلی اجباری به سر می‌برند، روز یکشنبه ۲۴ تیرماه کمترین حجم عرضه شمش فولادی در سال‌ جاری رقم خورد و ۶۶‌درصد از میزان شمش‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که قطعی برق به نوردکاران نیز رسیده و آنها هم امکان خرید شمش و تولید مقاطع فولادی را ندارند.

بلای چینی در کمین فولاد ایرانی

بر اساس اخبار منتشرشده از شرق آسیا، چینی‌ها میزان زیادی شمش صادراتی را با قیمت ۴۷۳ تا ۴۷۶ دلار به ازای هر تن، فوب و به صورت تحویل فوری وارد بازار کرده اند. در حالی که تولید حداکثری توسط غول‌های سرزمین اژد‌ها ادامه دارد، سرریز ویرانگر فولاد چینی به بازار‌های جهانی بدون شک شرکت‌های زیادی را در بازار‌های حفاظت‌نشده به کام ورشکستگی خواهد کشاند و این هشداری جدی برای صنعت فولاد ایران به حساب می‌آید. با توجه به این موضوع که مسیر صادراتی فولاد ایران با تحریم‌های داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کند و فروش محصولات فولادی در بازار‌های بین‌المللی با دشواری‌هایی مواجه است، در صورت عدم‌بازنگری در سیاست‌های صادراتی توسط دولت جدید، اقدامات چینی‌ها یک هشدار جدی برای بخش فولاد ایران خواهد بود و موجب تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده