تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۴۶۳۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش قیمت‌ها به بازار میلگرد رسید/ پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات

کاهش قیمت‌ها به بازار میلگرد رسید/ پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات
‌می‌متالز - بازار آهن‌آلات در هفته پایانی تیرماه کم تقاضا بود و همزمان با کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی، قیمت میلگرد نیز نزولی شد. فعالان بازار عقیده دارند تقاضا در بازار آهن‌آلات طی ده روز ابتدایی محرم و ده روز پایانی ماه صفر کاهش پیدا می‌کند و سپس به رویه عادی باز می‌گردد.

به گزارش می‌متالز، تابستان ۱۴۰۳ برای بازار آهن‌آلات کم‌تقاضا آغاز شد و رفته به رفته تقاضا کاهش یافت. هفته پایانی تیرماه همزمان با افت نرخ دلار در بازار غیررسمی، قیمت آهن‌آلات به خصوص میلگرد نیز کمی کاهش پیدا کرد. اگرچه عرضه‌کنندگان در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت بیشتری نشان دادند ولی بازاریان مدعی‌اند سطح تقاضا در بازار آزاد پایین است. به طور سنتی در نیمه گرم سال تقاضا برای آهن‌آلات افزایش می‌یابد، ضمن اینکه با محدودیت‌های توزیع انرژی عرضه آهن‌آلات نیز در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد ولی با نزدیک شدن به نیمه دوم شهریور ماه و افزایش عرضه آهن‌آلات در بازار قیمت‌ها کاهشی می‌شود. فعالان بازار عقیده دارند در تابستان ۱۴۰۳ سطح تقاضا پایین‌تر تابستان گذشته بود.

در معاملات هفته گذشته قیمت میلگرد تعدادی از تولیدکنندگان کاهش پیدا کرد. قیمت هر کیلوگرم میلگرد امیرکبیر و میلگرد فایکو کمتر از ۱ درصد کاهش یافت. قیمت میلگرد شاهروی به طور متوسط ۱ درصد ریخت. برای مثال قیمت میلگرد شماره ۱ این تولیدکننده از کیلویی ۲۷،۳۶۰ تومان به ۲۷،۰۰۰ تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد در بازار آزاد در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت ولی بعضی از انواع میلگرد با قیمت کیلویی ۲۳ هزار تومان نیز معامله شدند. بیشترین قیمت میلگرد در هفته پایانی تیرماه کیلویی ۲۸ هزار تومان بود.

بازار تیرآهن به مراتب کم نوسان‌تر از بازار میلگرد بود و قیمت‌ها بدون تغییر نسبت به دو هفته قبل معامله شدند. هر شاخه تیرآهن ۱۴ نزدیک به ۴ میلیون و ۴۵ هزار تومان قیمت خورد و در معاملات کیلویی متوسط قیمت‌ها کمتر از کیلویی ۲۸ هزار تومان بود. پس از تیرآهن، قیمت‌ها در بازار پروفیل و نبشی نیز کم نوسان بود. قیمت هر کیلوگرم نبشی از ۲۵،۷۰۰ تومان آغاز می‌شد ولی محصولات بیشتر تولیدکنندگان در کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در بازار پروفیل قیمت‌ها بین کیلویی ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان قرار داشت. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در بسیاری از شهر‌های کشور قیمت پروفیل اصفهان بیش از ۱۰ درصد پایین‌تر از پروفیل تهران است. در واقع پروفیل اصفهان یکی از ارزان‌ترین محصولات این بازار در سطح کشور است، به همین دلیل در بازار بعضی از شهر‌ها تقاضای بیشتری دارد.

پیش بینی بازار آهن‌آلات در هفته‌های پیش‌رو

گفتگو با فعالان بازار نشان می‌دهد آنها آغاز ماه محرم و صفر را دلیل افت شدید تقاضا در هفته پایانی تیرماه اعلام می‌کنند. به صورت کلی تقاضا برای آهن‌آلات در ماه محرم و صفر کاهش پیدا می‌کند ولی این افت تقاضا در ده روز ابتدایی محرم و ده روز پایانی ماه صفر به مراتب بیشتر است. با این حساب انتظار می‌رود سطح تقاضا برای آهن‌آلات در مردادماه افزایش پیدا کند و با ثبات نرخ ارز احتمال رشد قیمت‌ها وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید

پرطرفدارترین عناوین