تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۷۶۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم میلگرد

افزایش هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم میلگرد
‌می‌متالز - قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات در معاملات هفته دوم مردادماه تا ۳ درصد افزایش پیدا کرد ولی فعالان بازار همچنان از سطح پایین تقاضا می‌گویند. گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات فولادی مانند میلگرد در کشور‌های مختلف جهان کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، نیمی از تابستان ۱۴۰۳ به پایان رسید ولی آهن فروشان سطح شهر مدعی‌اند فروش‌آن‌ها به اندازه نیمی از فروش سال گذشته نیز نبوده است. قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است ولی سطح تقاضا بالا نیست، البته کاهش تقاضا برای آهن‌آلات فقط مربوط به بازار داخلی ایران نیست، زیرا بر اساس آنچه گزارش موسساتی مانند فست‌مارکت و پلتس نشان می‌دهد در بازار داخلی کشور‌های همسایه مانند ترکیه و عراق نیز تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یافته است. در چین افت شدید تقاضا در فصل رونق ساخت‌وساز‌ها منجر به کاهش تولید فولادسازان این کشور شد.

قیمت میلگرد اکنون در بسیاری از کشور‌های جهان در پایین‌ترین مقدار طی سال‌های گذشته قرار دارد و همچنان در حال کاهش است. در بازار داخلی قیمت میلگرد در معاملات هفته گذشته تا ۳ درصد افزایش یافت. میلگرد سایز ۱۴ نیشابور از کیلویی ۲۵،۷۲۰ تومان به کیلویی ۲۶،۷۲۰ تومان رسید. قیمت میلگرد امیرکبیر و بافق یزد نیز به همین نسبت رشد کرد ولی قیمت میلگرد شاهین بناب و صبا فولاد زاگرس ثابت بود. با این حساب کمترین قیمت میلگرد در معاملات هفته گذشته به کانال ۲۵ هزار تومان رسید. در هفته پایانی تیرماه امکان خرید میلگرد با قیمت کیلویی ۲۳ هزار تومان وجود داشت ولی در معاملات هفته گذشته کمترین قیمت میلگرد از کیلویی ۲۵ هزار تومان آغاز می‌شد و تا بیش از ۲۷ هزار تومان نیز می‌رسید.

در بازار تیرآهن قیمت بعضی از محصولات افزایش یافت و قیمت بعضی از محصولات نیز تا بیش از ۱ درصد کاهشی شد. برای مثال قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب‌آهن از ۴ میلیون و ۲۲۷ هزار تومان به ۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان رسید ولی قیمت تیرآهن سایز ۲۷ کمتر از ۱ درصد کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز پایانی هفته قیمت تیرآهن بسیاری از تولیدکنندگان صعودی بود. در معاملات کیلویی نیز کمترین قیمت ۲۶،۸۰۰ تومان بود و تیرآهن بسیاری از تولیدکنندگان به قیمتی بالاتر از کیلویی ۲۸ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن خیلی سریع بازار نبشی و پروفیل را متأثر کرد. قیمت پروفیل در بازار‌های داخلی با افزایش نزدیک به ۱ درصدی مواجه شد. اکنون ارزان‌ترین پروفیل بازار محصول پروفیل اصفهان است. هر کیلوگرم از انواع مختلف این پروفیل در کانال ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود ولی قیمت بعضی از انواع پروفیل تهران به کانال کیلویی ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. در بازار نبشی نیز محصولات نبشی آوانگان و نستا بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساندند. با این حساب در پایان هفته کف قیمت نبشی بسیاری از تولیدکنندگان در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشت. فعالان این بازار همچنان از تقاضای پایین می‌گویند و مدعی‌اند قیمت آهن‌آلات اکنون در پایین‌ترین قیمت ممکن قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم