تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۶۱۱۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

بیش از ۵۲۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن تسهیلات ساخت دریافت کرده‌اند

بیش از ۵۲۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن تسهیلات ساخت دریافت کرده‌اند
‌می‌متالز - طبق جدیدترین آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی تا به امروز بیش از ۵۲۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن موفق به دریافت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر بخش عظیمی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حال حاضر چشم انتظار تامین منابع مالی از سوی بانک‌ها هستند و همواره این موضوع هم از سوی مسوولان بخش مسکنی کشور اعلام می‌شود، اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر این موضوع چندان مورد توجه بانک‌های کشور نبوده و بخش عظیمی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم انتظار تامین منابع مالی از سوی بانک‌ها هستند.

به گفته نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مقاومت می‌کنند، اما نباید فراموش کرد که پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و همچنین تسهیلات ودیعه مسکن در قالب قانون ساماندهی زمین و مسکن و قانون جهش تولید مسکن وجود دارد و تمامی بانک‌ها باید به قوانین پایبند باشند.

همچنین اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرده است که همچنان بعد از گذشت یک سال وحتی بعد از برگزاری جلسات شورای عالی مسکن بسیاری از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مقاومت کرده که برای آنها جریمه‌های مالیاتی لحاظ کرده ایم امادر حال حاضر از ۲۱ بانک کشور سهمیه ۱۸ بانک صفر ویا کمتر از یک درصد است و تنها یک یا دو بانک در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته اند؛ که در همین زمینه هم حسینی مدیرعامل بانک مسکن در خصوص آخرین آمارپروژه‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرده است که از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳، مجموعاً ۵۲۸ هزار و ۳۵۸ واحد مسکونی در قالب ۹۲ هزار و ۲ پروژه از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، صندوق مسکن و قرارگاه امام حسن (ع) به بانک مسکن معرفی شده است و ۲۰۹ هزار و ۸۵۹ واحد نیز خودمالک هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع مبلغ تأمین اعتبار پروژه‌های نهضت ملی مسکن، بیش از ۹۷ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان به عنوان سهم‌الشرکه به سازندگان پروژه‌ها توسط بانک مسکن پرداخت شده است افزود: تاکنون تعداد ٣٩ هزار و ۴۵٨ واحد مسکونی نهضت ملی نیز در بانک مسکن به بهره‌برداری و فروش اقساطی رسیده است.

حسینی گفت: سهمیه بانک مسکن در سه سال اول اجرای این طرح، بالغ بر ۲۵۹ همت و بیشترین سهمیه در شبکه بانکی بوده است و عملکرد این بانک در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نشان از همت مضاعف، جهت‌گیری مسوولانه و کار جهادی برای خانه‌دار کردن مردم دارد.

در همین زمینه هم فرشید ایلاتی کارشناس مسکن به باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر اگر همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن افزایش یابد ما شاهد بهبود وتسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خواهیم بود که همین امر خود زمنیه ساز رونق و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن می‌شود.

وی افزود: اجرای سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای بانک‌ها خود می‌تواند زمینه را برای بهبود و تزریق تامین منابع مالی بانک‌ها را فراهم کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده