تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۶۱۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
‌می‌متالز - در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۰.۳۰ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش می‌متالز، هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۰.۳۰ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۳۷ درصدی در پله ۷۰۴ هزار و ۲۵۲ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۰۸ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۶۴۶ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری صنعت منسوجات با افزایش ۱۲.۳۲ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت انبوه سازی هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت منسوجات چرمی با افت ۶.۱۳ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۶ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۹۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۲ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۱۳ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۴۲۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری سه روز شنبه، یکشنبه و چهارشنبه به ترتیب ۲۹۷، ۱۰۳ و ۲۹ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و در مجموع بازار شاهد خروج ۴۲۹ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

ارزش معاملات کم رمق باتوجه به تعطیلات 

در ادامه هم علیرضا روستا دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تعطیلات، بازار کم جان و با ارزش معاملاتی پایین را شاهد بودیم و هر میزان به جابه‌جایی دولت نزدیک می‌شویم از منفی‌های بازار کاسته می‌شود و بازار انتظارات مثبتی به تیم اقتصادی جدید پیدا می‌کند.

گواهی سپرده جدید در راه بورس کالا

علاوه بر این از بورس کالا هم این هفته خبر راه‌اندازی یک گواهی جدید رسید و در همین راستا رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا گفت: در خصوص صندوق‌های چند کالایی باید اینگونه اشاره کرد که شروع صندوق‌های کالایی با گواهی سپرده شمش نقره خواهد بود. با توجه به برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته در صورتی که همه موارد براساس برنامه پیش رود می‌توانیم در شهریورماه گواهی سپرده شمش نقره را به شکل پیوسته وارد بازار کنیم که قطعا موازی با آن صندوق‌های کالایی و چند کالایی می‌توانند مجوز‌های لازم را دریافت کنند و وارد سرمایه‌گذاری در حوزه شمش نقره شوند.

حالا از فردا ۳۰ تیرماه فعالیت کاری بازار سرمایه مجدد مطابق روال آغاز خواهد شد و باید دید نماگر‌های این بازار باتوجه به شرایط به کدام سمت حرکت خواهند کرد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده