تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۶۲۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

داستان تکراری خاموشی برق صنایع و توقف تولید

داستان تکراری خاموشی برق صنایع و توقف تولید
‌می‌متالز - صنعت، موتور محرکه تولید، رونق اقتصاد و اشتغال‌زایی کشور است که سال‌هاست با بحران فقدان انرژی برق و گاز در تابستان و زمستان دست‌وپنجه نرم می‌کند. دغدغه‌ای که متأسفانه در طول سال‌های اخیر نه‌تنها رفع نشده، بلکه تداوم‌ یافته و در صورتیکه همین روند ادامه یابد و چاره‌اندیشی عاجلی برای تأمین زیرساخت‌های انرژی صنایع نشود، بدون شک نه‌تن‌ها شاهد رونق تولید نخواهیم بود، بلکه فرصت‌های ایجادشده در بازار‌های داخلی و خارجی را از دست خواهیم داد و شاهد تضعیف و نابودی تولید خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که شرکت‌های بزرگ و پیشرو دنیا درصدد ترسیم چشم‌انداز‌های روشن و دنیای مدرن آینده هستند، شرکت‌های فولادی و صنعتی و تولیدکنندگان کشور با پیامد‌ها و خسارت‌های زیان‌بار و جبران‌ناپذیر خاموشی‌های گسترده صنایع و کارخانجات در فصل تابستان به دلیل نبود زیرساخت‌های انرژی و برق در کشور مواجه‌اند و این موضوع هزینه‌های سنگینی را برای تولید، اقتصاد و صنعت کشور ایجاد کرده و دور نیست زمانی که افت تولید و تعطیلی کارخانجات باعث افزایش بیکاری و در ادامه نیز موجب التهاب بازار و افزایش قیمت‌ها و از دست دادن بازار‌های صادراتی شود.

صنعت کشور تنها ۷ درصد از نیروی برق و انرژی الکتریکی کشور را مصرف می‌کند و در فصل گرم تابستان، همین حجم اندک از برق قطع می‌شود. توقف گردش چرخ تولید و صنعت، صنایع را دچار بحران‌های متعدد می‌کند؛ اما زیان توقف خطوط تولید برای مردم به‌مراتب بیش از زیان ناشی از خاموشی برق است، چراکه خاموشی کارخانجات و صنایع و به‌ویژه صنعت فولاد کشور که صنعتی مادر است، به افزایش قیمت ورق و محصولات فولادی و تورم ناشی از آن منجر می‌شود و اقتصاد و معیشت را دچار چالش‌های بیشتر می‌کند.

فقدان برنامه جامع توسعه بلندمدت و عدم سیاست‌گذاری اصولی برای تعیین و تأمین زیرساخت‌های انرژی مورد نیاز مصارف خانگی و مصارف صنعتی، ناشی از کم‌توجهی وزارت نیرو به‌سرعت رشد مصرف برق در کشور است که درنهایت به کاهش بهره‌وری در صنایع و بی‌رغبتی فعالان و سرمایه‌گذاران به مقوله رونق تولید می‌انجامد و انگیزه توسعه را از صنعتگران و به‌ویژه فعالان عرصه فولاد کشور می‌گیرد.

شرکت فولاد مبارکه از سال‌های گذشته همچون شرکت‌های پیشرو جهان وارد حوزه تولید انرژی شده و به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و خورشیدی مبادرت کرده و علاوه بر این، اقدام به تعمیر و به‌روزرسانی تجهیزات شبکه تولید و توزیع برق کرده است. همچنین توافقاتی با وزارت نیرو برای تأمین برق مورد نیاز صورت پذیرفته؛ با این حال، شدت محدودیت انرژی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبل به‌شدت بیشتر و زودتر اعمال شده است. کوتاهی وزارت مذکور در عمل به تعهدات خود تنها در ماه‌های خرداد و تیر سال جاری، به کاهش ۲۵۰ هزار تنی تولید و عدم تأمین نیاز بازار منجر شده که این امر کاهش تأخیر در تحویل و عرضه به موقع محصول به مشتریان را درپی داشته است.

آنچه روشن است این است که رشد اقتصادی و صنعتی کشور، کاهش تورم و بهبود شاخص‌های اقتصادی به تولید ناخالص داخلی وابسته است و علی‌رغم فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص اولویت قرار دادن مساله تولید، نبود زیرساخت‌های انرژی در حال حاضر، عمده‌ترین مانع و چالش تولیدکنندگان است که همین مساله خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم تأثیر منفی می‌گذارد.

انتظار می‌رود دولت و وزارت نیرو در این خصوص چاره‌ای بیندیشد و اقدامات عاجل انجام دهد تا ضمن تأمین برق مورد نیاز صنایع و اولویت قرار دادن صنعت به مصارف خانگی، با آموزش و ارائه تسهیلات برای بهره‌گیری از وسایل برقی کم‌مصرف، سرمایه‌گذاری‌های پایداری را در حوزه انرژی انجام دهد تا در سال‌های آینده، صنعتگران با چنین مشکلی مواجه نشوند و رونق تولید و شکوفایی اقتصاد و ساختن ایران، تنها دغدغه آنها باشد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده