تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۶۳۳۵

پیوند صنعت و دانشگاه در مرکز تحقیقات آذرشهر

پیوند صنعت و دانشگاه در مرکز تحقیقات آذرشهر
‌می‌متالز - مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور در راستای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه، تفاهم‌نامه‌ای با هدف انعکاس اولویت‌های تحقیقاتی و نیاز‌های فناورانه طرفین به یکدیگر و نیز هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی در راستای نیاز‌های تحقیقاتی مرکز، سایر شرکت‌ها و مراکز وابسته به ایمیدرو، تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی سهند امضا کرد.

به گزارش می‌متالز، صادق مراحم، مدیر مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: انجام مطالعات پژوهشی و فناوری در زمینه توسعه و انتقال دانش فنی، همکاری در جهت برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی، مشارکت در طرح‌های توسعه مرکز به عنوان مشاور مهندسی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به منظور ارتقای توان علمی کارشناسان و محققان مرکز و اساتید و دانشجویان دانشگاه، از جمله اهداف این همکاری است.

وی با تاکید بر توانمندی تخصصی و عمل‌گرایی منابع انسانی مرکز در حوزه‌های تخصصی و پژوهش، خاطرنشان ساخت: بهره‌مند شدن طرفین از امکانات یکدیگر از قبیل توانمندی‌های فکری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و کتابخانه‌ای و نیز فراهم کردن امکان بازدید از آزمایشگاه‌ها و واحد‌های علمی-پژوهشی برای ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک، همواره از نکات مورد تاکید در این تفاهم‌نامه مشترک است.

مراحم اعلام کرد: این مرکز، دستاورد‌های ارزشمندی در حوزه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجموعه و همچنین توانمندی فنی در حوزه‌های مختلف، در راستای رفع نیاز‌های داخلی کشور به دست آورده است که در روز‌های آتی، به اطلاع عموم خواهد رسید.

دستاورد‌های استفاده از توانمندی‌های متخصصان برای کل کشور اسماعیل فاتحی‌فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند، در این مراسم ضمن استقبال از فراهم کردن بستر همکاری مرکز تحقیقات آذرشهر با این دانشگاه، گفت: دانشگاه صنعتی سهند، همواره در حوزه پژوهش، پیشتاز بوده و اساتید آن در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، مهندسی مواد و ارائه مقالات علمی، از دانشمندان سرآمد کشور بوده و تعداد قابل توجهی از آنها جزو چهره‌های بین‌المللی در حوزه تخصصی خود به شمار می‌روند.

وی افزود: این دانشگاه با همه توان علمی، عملی و تخصصی خود در تمامی حوزه‌های فنی و رسالت خود در کنار واحد‌های صنعتی بوده است.

در همین راستا، دانشگاه سهند طرح‌های تسهیل‌سازی فراوانی را برای واحد‌های صنعتی دولتی و غیردولتی انجام داده است. فاتحی‌فر اظهار امیدواری کرد: دستاورد‌های این همکاری در حوزه‌های صنعتی، معدنی و حتی اقتصادی در منطقه آذربایجان شرقی، در راستای استفاده از توانمندی نیرو‌های متخصص داخلی، برای کل کشور خواهد بود.

بنا به این گزارش، با امضای تفاهم‌نامه مذکور، کمیته‌های تخصصی مشترک بین متخصصان دانشگاه و مرکز تحقیقات آذرشهر برای تبادل نظر، بررسی و ارزیابی اولیه مشکلات موجود در واحد‌های تولید، تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت و فنی و مهندسی این مرکز تشکیل می‌شود.

درباره مرکز تحقیقات آذرشهربا توجه به برنامه تولید شمش آلومینیوم در کشور و کمبود ماده اولیه بوکسیت، مطالعات اولیه برای استفاده از مواد اولیه دیگر در سال ۱۳۶۲ شروع شد و در پی کشف ماده معدنی نفلین سینیت در شمال کشور با حجم فراوان، مطالعات تکمیلی امکان‌سنجی مقدماتی احداث کارخانه در ایران به کمک انستیتو وامی روسیه از نفلین سینیت رزگاه، در سال ۱۳۷۱ به اثبات رسید. از سال ۱۳۷۲ به موازات مطالعات مربوط به احداث کارخانه اصلی تولید آلومینا از نفلین سینیت و به منظور انجام آزمایش‌های تکنولوژی بررسی نمونه‌های معدنی نفلین سینیت و سنگ آهک و همچنین، بهینه‌سازی فرآیند تولید آلومینا، احداث واحد نیمه صنعتی پایلوت در منطقه آذرشهر آذربایجان شرقی مورد تصویب قرار گرفت. در سال ۱۳۸۰ نیز عملیات اجرایی ساخت واحد تحقیقاتی و نیمه صنعتی آذرشهر با شرکت وامیتوک منعقد و در تابستان سال ۱۳۸۵، بهره‌برداری اولیه از آن آغاز شد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده